Koronavirová pandemie a její dopad na minipivovary - výsledky a shrnutí dotazníkového šetření

Úvod

Českomoravský svaz minipivovarů, profesní sdružení malých pivovarů, uspořádalo v období od 10. září do 10. října 2020 dotazníkové šetření. Smyslem průzkumu bylo zjistit dopad pandemie na minipivovary, co vše pro zmírnění negativních efektů dělají, jak hodnotí vládní opatření a jak vidí budoucnost na trhu.

Získaná fakta budou využita pro další jednání s vládními orgány jako podpora pro prosazení odpovídajících výhod podnikání a ovlivnění podnikatelského prostředí malých pivovarů.

 

Vlastní dotazníkové šetření.

Průzkum zjišťoval, jak pivovary hodnotí dopad pandemie a z ní vyplývajících opatření na jejich podnikání. Zároveň ověřoval, jak vnímají měnící se situaci na trhu piva a jak se vyvíjela a vyvíjí poptávka jejich po pivu.

Současně bylo ověřováno, jak pivovary na měnící se situaci reagovaly, co vše udělaly pro zmírnění dopadu na jejich byznys. Především po stránce organizační, výrobní, marketingové, komunikační. Bylo rovněž zkoumáno, co ovlivňuje poptávku po jejich pivu ale i jiných službách, které nabízejí. Další okruh otázek se týkal hodnocení efektivity vlivu vládních opatření zaměřených na pivovary, a jak vnímaly jejich prospěšnost. A v neposlední řadě bylo zjišťování, jaká je nálada mezi nimi, a jak posuzují svou perspektivu.

Průzkum prováděl Českomoravský svaz minipivovarů a agentura PORT spol. s r. o. formou dotazníků vystavených na internetu. Dále byly přímo písemně nebo osobně kontaktovány další pivovary, mezi nimi i ty, které nejsou členy ČMSMP. Byly získány odpovědi z 59 minipivovarů.

V dotazníku bylo 7 otázek. U čtyř byly nabídnuty výroky s tím, že respondent měl zvolit jeden, který nejvíce odpovídá jeho názoru nebo se kterým se nejvíce ztotožňuje. Současně bylo možno vyjádřit vlastní názor, pokud nabídka neodpovídala názoru respondenta.

V dalších třech případech byly nabídnuty různé výroky, u nichž však mohl respondent vybrat jedno i více tvrzení současně. I v těchto případech jsme nabídli možnost vlastního komentáře, pokud by nabídka potřebovala doplnit, rozšířit. Nejčastější a nejzajímavější poznámky jsou dále uvedeny v komentáři u grafů

Na závěr dotazníku byly minipivovary požádány o bližší identifikaci délky působení na trhu a místa, kde podnikají. U doby působení minipivovaru na trhu byly tři časová rozpětí. 33 minipivovarů působí na trhu více, než 5 let, 23 po dobu od 2 do 5 let a zbývající 3 jsou na trhu kratší dobu, než 2 roky.

Kromě toho, s cílem zasáhnout, pokud možno, všechny velikostní typy obcí a měst, bylo zjišťování, kde mají minipivovary své sídlo. Nejvíce respondentů, celkem 14, bylo z obcí do 2000 obyvatel. Druhou největší skupiny tvořily pivovary z Prahy, kde jsme získali odpovědi 12 minipivovarů. Minipivovary z měst nad 100 000 obyvatel bylo 9, jeden ze skupiny 50 až 100 000obyvatel. Města s 10 až 50 00 obyvateli měla 9 respondentů a od 5 do 10 000 osm. Obce a města s počtem obyvatel od 2 do 5 000 reprezentovalo 6 minipivovarů.

Shrnutí provedla agentura PORT spol. s r. o. a odsouhlasena vedením ČMSMP.

 

Otázky a komentář.

První otázka směřovala ke zjišťování vlivu epidemie na hospodaření pivovaru.

Graf 1 Jak hodnotíte dopad koronavirové pandemie na ekonomiku všeho minipivovaru?

 

Tři čtvrtiny respondentů souhlasí s tvrzením, že současná pandemie silně nebo spíše negativně ovlivnila ekonomiku jejich pivovarů. Dvě stejné skupiny respondentů, tvořící vždy desetiprocentní podíl se domnívá, že pandemie jejich ekonomiku neovlivnila vůbec nebo je brzy její dopad vyhodnotit. Jen 5 % uvedlo, že ekonomiku pivovaru zlepšilo. Lze tedy tvrdit, že negativní dopad pandemie je vnímám výrazně větší skupinou minipivovarů.

Další otázka směřovala na zjišťování názoru respondentů na konkrétní oblasti dopadu krize na byznys pivovaru.

 

Graf 2 Jak se koronavirová krize na vašem podnikání projevila?

 

Nejčastější odpovědí, při možnosti mnohonásobné volby souhlasila s výrokem, že se pandemie znamenala dramatický pokles tržeb. Dvě pětiny registrovaly ztrátu zákazníků.  Třetí nejčastější odpovědí byla nutnost zničit uvařené pivo a další nejčastější odpovědí byla nutnost propustit některé zaměstnance. Pouze 10 pivovarů (17 %) uvedlo, že se pandemie na jejich podnikání neprojevila a pouze jeden vykázal lepší obchody.

Pivovary na vzniklou situaci způsobenou pandemií reagovaly řadou opatření. Která to konkretbně byla zkoumala další otázka.

 

Graf 3 Jak jste reagovali na změněnou situaci na trhu?

 

Prakticky všechny minipivovary nějakým způsobem reagovaly na změněnou situaci na trhu. Bylo to dáno nutností krizovou situaci přežít, přijít s proaktivními nápady. K dispozici měly výběr z osmi navržených odpovědí včetně možnosti doplnit i vlastní komentář. Mohly specifikovat i více přijatých opatření. Nejčastěji, tři čtvrtiny pivovarů, volilo cestu otevření prodejního okénka. Další nejpopulárnější možností bylo rozvoz piva ke klientovi. Tím se rozumělo jednak do domácností, ale i vytvoření nových, často netradičních prodejních kanálů, jak bylo dodatečně dotazováním zjištěno. To realizovaly tři pětiny pivovarů, tedy 60 %. Větší polovina z nich rovněž změnila strukturu stáčení piva. Původní převažující stáčení piva do sudů bylo částečně nahrazeno lahvováním.

Pivovary také měnily komunikační aktivity. Více než 45 % začaly více využívat sociální média a více než dvě pětiny zvýšily reklamní a propagační akce na svých internetových stránkách. Relativně nízké procento (přes 40 %) z nich zmínilo zavedení on-line prodeje. Vysvětlením může být i to, že tento krok již ve svých podnikatelských aktivitách pivovary měly z předchozího období. Pouze šest pivovarů, tedy 10 % uvedlo mezi přijatými opatřeními omezení nabízeného sortimentu.

 

Poptávka po pivu se nevyvíjela jednoznačně a u všech stejně. Jaké trendy samotné pivovary zaznamenaly, ověřoval čtvrtý dotaz. Bylo možné zvolit jednu odpověď.

 

Graf 4 Jak se vyvíjí poptávka po pivu, které produkuje váš pivovar?

 

Domníváme se, že tato odpověď byla, možná více než jiné, ovlivněna faktem, že byla položena těsně před tzv. lockdownem, tedy přesněji před druhým uzamčením hospodářství.

Respondent mohl volit jednu z nabízených možností. Nejčastější odpovědí u třetiny respondentů, byl zaznamenán souhlas s tvrzením, že se situace zlepšuje, ale bylo potřeba vyčkávat, po nějakou dobu, s definitivní předpovědí. Pětina pivovarů shledala, že se poptávka dostávala do situace před koronavirovou krizí. U 10 pivovarů (17 %) poptávka vzrostla. Osm pivovarů, tedy 13 % neumělo odpovědět, protože situace byla nestabilní a registrovaly velké výkyvy v poptávce. Sedm pivovarů nevidělo náznaky vysoké poptávky, jaká byla v období před nástupem koronavirové pandemie a pouze tři pivovary odpověděly, že propad poptávky nadále pokračuje.

Co všechno ovlivňuje úspěšnost pivovaru na trhu, zkoumala další otázka. Bylo nabídnuto deset faktorů a respondent mohl volit i několik možností.

 

Graf 5 Co ovlivní poptávku po pivu a dalších službách, které váš minipivovar poskytuje (exkurze, degustace aj. služby)?

 

Jeden z nejzajímavějších výsledků průzkumu jsou reakce pivovarů na dotaz, co ovlivní poptávku po pivu a dalších službách, které jejich minipivovar poskytuje. Možná ještě překvapivější odpovědí je konstatování u 48 z nich, tedy 81 %, že pověst pivovaru je nejdůležitějším faktorem ovlivňující poptávku po pivu a službách. S velkým odstupem, nicméně na významném druhém místě byla zmiňována role štamgastů a téměř stejný počet pivovarů uvedl významné postavení cestovního ruchu. V obou případech vždy přes polovina z nich s nabídnutým tvrzením souhlasila. Jako důležité faktory pivovary uvedly i šíři nabídky piv a lokálnost, tedy kde fungují, a to u necelé poloviny respondentů. Necelé dvě pětiny minipivovarů uvedlo význam prodej přes off-trade, tedy význam prodeje prostřednictvím prodejen všeho druhu a cenu piva považovalo za důležité přibližně stejné procento respondentů. Možná poměrně málo jich označilo marketingové aktivity za důležité (27 %). Jako prakticky bezvýznamné bylo považování zvýrazňování vztahu k životnímu prostředí a ohledy na zdravotní důsledky pití piva.

Minipivovary byly dotazovány, jak hodnotí dopad vládních opatření na jejich podnikání. Mohly zvolit jednu z nabízených variant.

 

Graf 6 Jak hodnotíte vládní opatření realizovaná v souvislosti s koronavirem?

 

Záporně nebo nepříliš kladně hodnotí realizovaná vládní opatření na pivovarský sektor necelé dvě třetiny dotázaných respondentů. Celá čtvrtina je považuje do jisté míry za prospěšná, ale jejich pivovaru nepomohla. Naopak pouze necelých deset procent je považuje za pozitivní, která jejich firmě pomohla.

 

Pohled do budoucna, názory ve schopnost přežít u podnikatelských subjektů zjišťovala závěrečná otázka. Respondent mohl vybrat jednu z možných odpovědí.

 

Graf 7 Jak vidíte perspektivy svého minipivovaru?

 

Více než polovina odpověděla, že za rozhodující bude považovat nejbližší měsíce, které povařují za kritické. Když se je podaří překonat, věří v postupný návrat do normálu v příštím roce. Pětina pivovarů považuje současné problémy za krátkodobé a počítá s jejich překonáním během několika měsíců. Skeptičtější skupina pivovarníků, něco přes dvě pětiny, ve stejném poměru odhaduje návrat k výsledkům roku 2019 nejdříve za 2–3 roky nebo je ještě skeptičtější a budoucnost je podle nich velmi nejistá. Je těžké podle nich předvídat budoucí vývoj. Vidí jej dost negativně.

 

Souhrn poznatků

Z dotazníkového šetření lze vyvodit mj. tyto závěry:

  • Současná pandemie u výrazné většiny negativně ovlivnila ekonomiku minipivovarů. Naproti tomu pouze 6 neboli deset procent má za to, že pandemie jejich podnikání neovlivnila. Objevily se však 3 pivovary, kterým složitá situace přinesly zlepšení.
  • Škála negativních dopadů pandemie je rozsáhlá. Nejčastěji, u dvou třetin minipivovarů, znamenala dramatický pokles tržeb. Dále to byla ztráta zákazníků, nutnost zničit uvařené pivo případně propustit některé zaměstnance.
  • Neočekávaná krize společnosti a ekonomiky vyvolaná pandemií, znamenala velkou hrozbu pro pivovary. Současně však i výzvu i příležitost si ověřit, co na trhu zabírá, co je úspěšné a co nikoliv. Reakce pivovarů velmi pozitivně překvapily svou kreativitou. Téměř okamžitě reagovaly od otevření výdejních okének po schopnost hledat nové prodejní kanály na trhu, vnitřními organizačními změnami zahrnující i způsoby stáčení piva až po využívání nových marketingových, organizačních a dalších příležitostí včetně využití sociálních sítí. Minipivovary, které nemněly on-line prodej jej začaly zavádět. Z nabízených eventualit využil každý pivovar v průměru 3 až čtyři aktivity, což lze považovat za poměrně úctyhodné číslo. Pouze jeden pivovar uvedl, že nepřijal žádné podpůrné opatření na pomoc podnikání během pandemie.
  • V období těsně před vyhlášením lockdownu byla relativně velmi roztříštěná odpověď, že během letních měsíců, kdy došlo k rozvolňování restriktivních protiepidemiologických opatření, se situace zlepšovala, ale s definitivním hodnocením počkat. Hned dalším nejrozšířenějším názorem je opatrný optimismus a 17 % pivovarů hlásí dokonce růst poptávky. U stejného procenta minipivovarů však zazněla skeptická odpověď. Desetina respondentů nebyla s to se vyjádřit.
  • Faktory, které ovlivňují poptávku po pivech z produkce minipivovarů, byly velmi zajímavé. Až překvapivě vysoké procento, čtyři z pěti pivovarů si cení pověsti jako nejdůležitějšího kritéria, které ovlivňuje poptávku po jejich pivu. Věrnost štamgastů, tedy klientská loajalita, která je obecně velmi vysoce hodnocena i v jiných oborech i tady hraje velkou roli. Pivovarníci vnímají jako cenný cestovní ruch a jeho pozitivní vliv na jejich byznys. Již dnes víme, že právě pivovary v centrech velkých aglomerací jsou silně postižené útlumem cestovního ruchu, především zahraničního, a také vysokého přesunu zaměstnanců na práce z domova, což nahrává pivovarům umístěným mimo centra měst. S tím je kompatibilní i významná pozice lokálnosti, tedy kde se minipivovar nachází a také šíře nabídky piv, která pandemií nebyla negativně ovlivněna. Často je zmiňována role off-trade a také cena piva jako faktorů ovlivňujících poptávku po pivu.
  • Dvě třetiny minipivovarů hodnotí protikoronavirová vládní opatření negativně a naopak, pouze 10 % pozitivně.
  • Velmi obezřetně se minipivovary vyjadřují k perspektivám rozvoje. Více než polovina z nich považuje za klíčové nastávající měsíce. Dlužno podotknout, že právě předvánoční období patří tradičně jednomu z vrcholů prodejní sezony piva. Letošní rok bude znamenat spíše zklamání než radost. Přes dvě třetiny pivovarníků vnímá budoucnost skepticky a horizont návratu na úroveň roku 2019 považuje za pravděpodobné v následujících 2–3 letech.

 

Závěr

 

Pandemie covidu-19 dramaticky, a především nečekaně zasáhla pivovarství a zejména minipivovary. Svou velikostí, svou hloubkou a také neočekávaností. Na jedné straně pivovary velmi dobře vyhodnotily, v čem tkví jejich problémy a byly s to připravit a realizovat řadu opatření ke zmírnění negativních dopadů na podnikání. Současně se ale ukázalo, že vládní opatření nejsou minipivovary příliš pozitivně vnímána a nemají, alespoň pro většinu z nich, pozitivní účinek a nejsou chápána jako potřebná pomoc.

Závěry tohoto průzkumu mohou nabídnout argumenty pro jednání i komunikační aktivity, že pivovary udělaly mnohé, ale státní správa musí mnohem více pro ně udělat. Jejich záchrana je v zájmu společnosti i ekonomiky země.

 

Kontakt a další informace:

Ing. Josef Vacl, CSc.

PORT spol. s.r.o. 

Tel: 602 340 664 

Email: josef.vacl@certum.cz

www.certum.cz

    

Ing. Jan Šuráň

Českomoravský svaz minipivovarů

Email: jan.suran@cmsmp.cz   

www.minipivo.cz                        

Fotogalerie z Jarní ceny českých sládků

Autor fotografií: Martin Petřík, Jihočeské týdeníky.

Jarní cena českých sládků – proslulá soutěž minipivovarů zná své vítěze

V pátek 21. března a v sobotu 22. března proběhl již 17. ročník největší soutěže piv z minipivovarů v Evropě. Tradičně se konal v Pivovarském dvoře Zvíkov pod záštitou Českomoravského svazu minipivovarů. Letos se do soutěže přihlásilo 132 pivovarů, které představily celkem 609 vzorků piv v 15 kategoriích.

 

„Aby mohli porotci zhodnotit všechna soutěžní piva, probíhá degustace už od roku 2018 ve dvoudenním formátu. Na hladký průběh soutěže dohlíží více než 20 organizátorů. Letos se o hodnocení postaralo 82 odborníků, kteří byli rozděleni do deseti základních a čtyř finálových komisí,“ říká Michal Voldřich, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.

 

Degustátoři jsou vybíráni velmi pečlivě a hodnotí piva konsensuálním způsobem. Každé pivo musí projít důkladným posouzením, než postoupí do dalších kol hodnocení.

 

„I letos se potvrzuje, že Jarní cena českých sládků je prestižní soutěží, která ukazuje pestrost a kvalitu českého pivovarnictví. Přestože je počet vzorků o něco nižší než v minulých letech, úroveň soutěžních piv zůstává mimořádně vysoká a konkurence je velmi vyrovnaná. Menší počet vzorků nám také dal více prostoru pro osobní setkání, rozhovory a vzájemné sdílení,“ hodnotí Jan Šuráň, vedoucí degustátorů.

 

Jarní cena českých sládků je pro minipivovary kultovní záležitostí, protože vítězství v tak silné konkurenci potvrzuje vysokou kvalitu oceněných piv. Nejvíce ceněnou kategorii českého ležáku vyhrál pivovar Bad Flash se svým pivem Prostě ležák. „Konkurence byla obrovská, o to víc si tohoto ocenění vážíme. Je to skvělé potvrzení, že jdeme správnou cestou,“ říká Martin Vávra, sládek pivovaru Bad Flash.

 

Soutěž je určena pro minipivovary, výzkumné a školní pivovary. Pivní vzorky se hodnotí v 15 kategoriích, mezi nimiž nechybí český světlý ležák, polotmavý a tmavý ležák, pšeničná piva, IPA, NEIPA, kyselá piva či různé typy silných piv.

 

Velkým lákadlem soutěže jsou také odborné semináře zaměřené na technické, technologické i legislativní aspekty pivovarnictví, které se konají v rámci pátečního programu. Tyto semináře umožňují pivovarníkům sdílet zkušenosti a rozšiřovat své znalosti.

 

„Pivovarníci mají velký zájem o další vzdělávání a kvalifikaci, což se odráží na rostoucí kvalitě piv. Degustátoři tak každoročně stojí před stále těžším úkolem určit vítěze, protože rozdíly mezi jednotlivými vzorky jsou minimální,“ komentuje Michal Voldřich.

 

I přes složité podmínky posledních let, včetně ekonomických výzev a změn na trhu, si minipivovary drží své pevné místo. „Přestože čelíme velkým až existenčním výzvám, zájem o soutěž neustále roste. To jen dokazuje, že minipivovary jsou životaschopné a nadále přispívají k bohaté pivní kultuře v Česku,“ uzavírá Voldřich.

 

JARNÍ CENA ČESKÝCH SLÁDKŮ 2025

Termín konání: 21. - 22. 3. 2025

 

Valná hromada Českomoravského svazu minipivovarů se uskuteční 21. 3. 2025.

 

Moc se na vás těšíme.

BrauBeviale – vstupenka zdarma

Norimberk: 26.-28. listopadu 2024

Od 26. do 28. listopadu 2024 se stane norimberské výstaviště opět místem setkání mezinárodního nápojového průmyslu.

 

V 9 výstavních halách představí téměř tisícovka vystavovatelů produkty, řešení a trendy napříč celým procesním řetězcem výroby a marketingu nápojů. Odborná nabídka sahá od surovin přes technologie a komponenty až po příslušenství, marketing a balení nápojů. Motto veletrhu zní: „Spojujeme rozmanitost“.

 

Na fórech v halách 1 a 9 se setkají odborníci z výzkumu a praxe. Důraz je kladen na témata suroviny a marketing, technologie a obaly. Návštěvníci mohou také zavítat na speciální stánky pro startupy a mladé talenty, logistiku, či víno a lihoviny. Speciálním místem na veletrhu je přehlídka „Craft Drinks Area“, která je naprosto jasnou cílovou adresou pro všechny řemeslné pivovary. Craft Drinks Area se nachází v hale 6. Pořadatel klade důraz  mimo jiného na víno a v hale 4A je v rámci Wine@BrauBeviale připravena platforma pro vinaře. Aktuální verzi doprovodného programu naleznete na www.braubeviale.com.

 

Určitě se mají návštěvníci na co těšit. Již nyní je možno seznámit se s profily všech vystavovatelů na výše uvedeném webu v sekci Aussteller & Produkte.

 

Vstupenka zdarma:

Permanentní vstupenku získáte po registraci kódu BB24Czechia na https://www.braubeviale.com/en-US/ticket/ (Redeem a voucher).

 

V případě dotazů k veletrhu neváhejte kontaktovat výhradní zastoupení pořadatele v ČR, je jím společnost PROveletrhy s.r.o., info@proveletrhy.cz, tel.: 775 663700.

 

 

"Nezávislí pivovarníci Evropy" – nový silný hlas pro rozmanitou pivovarnickou kulturu!

Nově zahájená iniciativa "Independent Brewers of Europe" (IBE), jinak "Nezávislí pivovarníci Evropy", se považuje za celoevropskou zájmovou skupinu pro nezávislé pivovary. Jejím cílem je hájit rozmanitost řemeslných piv a zajistit, aby řemeslná piva měla dostatečné zastoupení na trhu a milovníci piva si mohli užívat neomezený přístup ke skutečným pivním zážitkům. Cílem není bojovat proti globálním hráčům na trhu, ale soutěžit s nimi férovým způsobem, zlepšovat nabídku a dotvářet vnímání celého pivovarnického sektoru.

 

IBE sdružuje národní asociace nezávislých pivovarů. Mezi zakládající členy patří asociace z České republiky, Finska, Francie, Itálie, Německa, Nizozemska, Polska, Rakouska, Švýcarska a Velké Británie. To znamená, že dohromady zastřešuje téměř 3 000 členů z celé Evropy.

 

Českomoravský svaz minipivovarů (ČMSMP) hájí jako jeden ze zakládajících členů práva a společné zájmy svých členů a podporuje rozvoj aktivit, které přispívají k řádnému rozvoji našeho oboru. Kromě kvality a pestrosti nabídky je jedním z cílů hájit a rozvíjet naší bohatou českou pivní kulturu. Na tom chceme intenzivně spolupracovat s tuzemskými i zahraničními asociacemi,“ říká Michal Voldřich, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.

 

Nyní spojují své síly i sládkové celé Evropy, aby prosazovali podobné hodnoty. Evropa má bohatou pivní kulturu, která se vyvíjela po staletí. To v kombinaci s novějším hnutím řemeslného piva vyústilo v rozmanitou škálu regionálních pivovarnických tradic napříč Evropou, které jsou součástí společného evropského kulturního dědictví.

 

„Naším důležitým základem je i vzájemná solidarita. Každý stát má jiná specifika a problémy. Někde je to nerovný souboj s dominantními hráči na trhu, jinde zase legislativa. Vzájemně se chceme podpořit, inspirovat se a sdělovat si svoje zkušenosti,“ dodává Voldřich.

 

"Chceme spolupracovat přes hranice," popisuje myšlenku založení skupiny Hubert Stöhr, předseda Nezávislých pivovarů Rakouska a doplňuje: "Máme společný hlavní cíl. Chceme chránit původní pivní kulturu v celé její rozmanitosti a napomáhat jejímu dalšímu rozvoji."

 

Evropská pivní kultura v celé její rozmanitosti může být zachována pouze tehdy, pokud budou spotřebitelé u toho. Proto chtějí členové IBE vytvořit nové povědomí o regionálním původu a tradicích.

 

"Naše členské pivovary ctí zavedené tradice svého regionu. Kladou velký důraz na získávání dobrých surovin a vaří pečlivě," hodnotí Stöhr.

 

"Když budete dávat pozor, pocítíte rozdíl," vysvětluje Jos Oostendorp z CRAFT asociace nezávislých nizozemských pivovarů.

 

Archibald Tropres z SNBi ve Francii dodává: "Víme, že můžeme spotřebitele přesvědčit o výhodách autentické pivní kultury. Jen musíme jasněji pozvednout svůj hlas."

 

Stefan Stang z německého sdružení Private Brauereien podotýká: "Hodnota regionálních pivovarů se neměří počtem vyrobených hektolitrů, ale jejich angažovaností vůči komunitám, sdružením a dobrovolnické práci. Toto odhodlání nezná hranic a my se těšíme na spolupráci s podobně smýšlejícími nezávislými pivovary v Evropě!"

 

"Mnoho výzev, kterým čelíme ve Velké Británii, sdílejí naši přátelé v Evropě, a proto má smysl, abychom blíže spolupracovali na výměně informací a jejich řešení. Stejně jako ve Velké Británii je pivo v celé Evropě ovládáno hrstkou globálních společností a my musíme zajistit, aby nezávislé pivovary mohly přežít, a aby byla k dispozici široká škála piv, která oslavuje naši rozmanitost," vyjádřil se Andy Slee, výkonný ředitel britské Společnosti nezávislých pivovarů a spolupracovníků SIBA.

 

Plánovaná spolupráce:

  • Pravidelný dialog přes hranice států s cílem včas identifikovat měnící se situaci na trhu a nové výzvy. Pravidelná setkání tvoří základ spolupráce.
  • Všude tam, kde se nezávislé pivovary potýkají s nepříznivým nebo obtížným prostředím, může pomoci rychlý a přímý přenos informací:
    • Nákup vysoce kvalitních surovin.
    • Daně, cla a právní ustanovení.
    • Zastupování zájmů vůči národním vládám, ale především v Bruselu.
  • "Nezávislí pivovarníci Evropy" chtějí zvýšit povědomí o své věci, která je v konečném důsledku také přáním příznivců piva, kteří dbají na kvalitu a rozmanitost chutí, vůní apod. Ne s miliardovým marketingovým rozpočtem jako velké konglomeráty, ale s kreativitou a sympatiemi.
  • V neposlední řadě se členové "Independent Brewers of Europe" chtějí učit jeden od druhého, přijímat příklady osvědčených postupů, a tak se společně stát silnějšími.

 

Zakládající asociace Independent Brewers of Europe:

Germany: Private Brauereien

Finland: Pienmanimoliitto

France: Syndicat National des Brasseries Indépendantes (SNBi)

Great Britain: Society of Independent Brewers and Associates (SIBA)

Italy: Unionbirrai

Netherlands: Craftbrouwers.nl

Austria: Unabhängige Privatbrauereien Österreichs (Independent Breweries of Austria)

Poland: Polish Craft Brewers Association (PSBR)

Switzerland: Die freien Schweizer Brauereien

Czech Republic: Českomoravský svaz minipivovarů

 

"Nezávislí pivovarníci Evropy" nejsou registrovaným sdružením, ale aliancí organizací z různých evropských zemí. Členové sdílejí stejné hodnoty a přesvědčení a jejich spolupráce byla zpečetěna podáním ruky. Financují svou vlastní činnost a příspěvky jsou rozděleny podle objemu produkce, kterou zastupují,“ dodává závěrem Hubert Stöhr, který je současným mluvčím skupiny a je i jednatel a majitel pivovaru Schloss Eggenberg v Horním Rakousku a předseda "Nezávislých pivovarů Rakouska".

Novinky v agendách Celní správy

V pátek 13. září 2024 se uskutečnil kulatý stůl na téma "Novinky v agendách Celní správy". V příloze naleznete prezentace.

Vstupenky na 13. ročník Festivalu minipivovarů na Pražském hradě

Již nyní můžete zakoupit vstupenky na 13. ročník Festivalu minipivovarů na Pražském hradě, který vypukne 13. června 2025 ve 13:13. Těšíme se na vás.

 

VSTUPENKY 

 

Fotogalerie z Festivalu minipivovarů na Pražském hradě

Fotogalerie z Festivalu minipivovarů na Pražském hradě

Foto: rejdilky.cz

Na Pražském hradě teklo pivo proudem, dorazil i pan prezident

Pražský hrad se v pátek a sobotu otevřel milovníkům piva. Konal se zde Festival minipivovarů na Pražském hradě, který navštívilo na 2500 pivních fandů, kteří již přesně věděli, co je čeká, jelikož akci navštěvují opakovaně. Byli ze všech koutů České republiky, ale bylo zde i mnoho cizinců, kteří také jezdí pravidelně. Festival minipivovarů na Pražském hradě se totiž zcela vymyká pivním festivalům, jak je v České republice známe. V pátek ho navštívil i prezident České republiky Petr Pavel, v doprovodu první dámy.

 

„Pan prezident na náš Festival dorazil již podruhé a velmi nás to těší. Vnímáme to jako uznání naší práce,“ sděluje Michal Voldřich, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.

 

Na této degustační akci roku bylo pro návštěvníky připraveno přes 100 druhů piv 33 různých stylů z celé republiky. Celkově se zdarma vyčepovalo přes 5 000 litrů piva, což představovalo na 66 000 degustačních porcí po 0,75 dl. Na návštěvníka tak připadlo 39 degustačních dávek.

 

„Tucet je pěkně kulaté číslo a toho jsme právě letos dosáhli. Ano, letošní Festival minipivovarů na Pražském hradě byl již dvanáctý. Za těch jedenáct předchozích ročníků se výrazně zapsal do povědomí české craftové pivní scény. Jako reprezentativní degustační festival nemá u nás obdoby, takže se na něj sjíždí milovníci dobrého piva z celé republiky, kteří jej považují za jeden ze zlatých hřebů pivní sezóny,“ říká Jan Šuráň, ředitel Festivalu minipivovarů na Pražském hradě a pokračuje: „Míří k nám ale také pivní fajnšmekři doslova z celého světa. Do svého kalendáře si náš Festival zařadili milovníci piva z Anglie, Belgie, Švédska, Finska, Německa, Polska, Rakouska, Slovenska, Francie, USA, a dokonce jsme zaznamenali zájem z Austrálie a Nového Zélandu. Poslední dobou počet zahraničních návštěvníků dosáhl 50 % a další, doufám, budou stále přibývat.“

 

Pivovary, které se festivalu účastnily, jsou členy Českomoravského svazu minipivovarů, pořadatele akce. Každý z pivovarů vybral svá dvě nejlepší piva: Břevnovský klášterní pivovar, Pivovarský dvůr Zvíkov, Městský pivovar Domažlice, Minipivovar Welzl, Zámecký pivovar Pikard, Minipivovar U Medvídků, Pivovar Kocour Varnsdorf, Pivovar Volt, Joes Garage Brewery, Karlovský pivovar Pod Pralesem, Pivovar Beránek, Pivovar VŠCHT Praha, Královéhradecký měšťanský pivovar, Pivovar Permon, Rožnovský pivovar, Chmelařský institut, Pivovar Matuška, Pivovar Zhůřák, Klášter Želiv, Purkmistr, Pivovar Neratov, Pivovar Podlesí, Pivovar Kladno Kročehlavy, Pivovar Holendr, Pivovar Lyer, Pivovar a restaurace Faltus, Pivovar Strahov, Soběslavský pivovar, Šumavský pivovar Vimperk, Pivovarský dům Poupě, Pivovar Uhříněves, Pivovar Obora, Vinohradský pivovar, Pivovar Potmehúd, Pivovar Červený vlk, Pivovar – Slavičín, Bad Flash Beers, Pivovar Hostomice pod Brdy, Pivovar Maxmilian, Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, a.s., Podřipský rodinný minipivovar, Pivovar Řevnice, Pivovar Kristýna, Pivovar Ládví Cobolis, Únětický pivovar, Topolský pivovar, Pivovar Malenovice, Knížecí pivovar Plasy, Zmolský pivovar Višňové, Pivovar Tahoun.

 

„Super, toto jsme nečekali. Překvapila nás skvělá organizace, kvalitní pípy, úžasná návštěvnost, rozmanitý výběr pivovarů, krásná lokace a pořadatelé zařídili i úžasné počasí,“ usmívá se Ondrej Seifert z pivovaru Tahoun a dodává: „Festival minipivovarů na Pražském hradě je pro nás skvělá propagace, jsme poměrně nový pivovar, tak jsme moc rádi, že jsme o nás mohli lidem povědět.“

 

„Jsem nadšený, že i přes všechny těžkosti, kterým v posledních letech minipivovary čelí, jsme na Festivalu minipivovarů ukázali, že náš obor žije dál a mohli jsme to společně oslavit. Pivovarství je totiž náš národní poklad a bez něj by byl náš společenský život velmi chudý a ve vážném ohrožení,“ dodává závěrem Michal Voldřich.

 

13. ročník vypukne 13. června ve 13:13. Těšíme se na vás.