Koronavirová pandemie a její dopad na minipivovary - výsledky a shrnutí dotazníkového šetření

Úvod

Českomoravský svaz minipivovarů, profesní sdružení malých pivovarů, uspořádalo v období od 10. září do 10. října 2020 dotazníkové šetření. Smyslem průzkumu bylo zjistit dopad pandemie na minipivovary, co vše pro zmírnění negativních efektů dělají, jak hodnotí vládní opatření a jak vidí budoucnost na trhu.

Získaná fakta budou využita pro další jednání s vládními orgány jako podpora pro prosazení odpovídajících výhod podnikání a ovlivnění podnikatelského prostředí malých pivovarů.

 

Vlastní dotazníkové šetření.

Průzkum zjišťoval, jak pivovary hodnotí dopad pandemie a z ní vyplývajících opatření na jejich podnikání. Zároveň ověřoval, jak vnímají měnící se situaci na trhu piva a jak se vyvíjela a vyvíjí poptávka jejich po pivu.

Současně bylo ověřováno, jak pivovary na měnící se situaci reagovaly, co vše udělaly pro zmírnění dopadu na jejich byznys. Především po stránce organizační, výrobní, marketingové, komunikační. Bylo rovněž zkoumáno, co ovlivňuje poptávku po jejich pivu ale i jiných službách, které nabízejí. Další okruh otázek se týkal hodnocení efektivity vlivu vládních opatření zaměřených na pivovary, a jak vnímaly jejich prospěšnost. A v neposlední řadě bylo zjišťování, jaká je nálada mezi nimi, a jak posuzují svou perspektivu.

Průzkum prováděl Českomoravský svaz minipivovarů a agentura PORT spol. s r. o. formou dotazníků vystavených na internetu. Dále byly přímo písemně nebo osobně kontaktovány další pivovary, mezi nimi i ty, které nejsou členy ČMSMP. Byly získány odpovědi z 59 minipivovarů.

V dotazníku bylo 7 otázek. U čtyř byly nabídnuty výroky s tím, že respondent měl zvolit jeden, který nejvíce odpovídá jeho názoru nebo se kterým se nejvíce ztotožňuje. Současně bylo možno vyjádřit vlastní názor, pokud nabídka neodpovídala názoru respondenta.

V dalších třech případech byly nabídnuty různé výroky, u nichž však mohl respondent vybrat jedno i více tvrzení současně. I v těchto případech jsme nabídli možnost vlastního komentáře, pokud by nabídka potřebovala doplnit, rozšířit. Nejčastější a nejzajímavější poznámky jsou dále uvedeny v komentáři u grafů

Na závěr dotazníku byly minipivovary požádány o bližší identifikaci délky působení na trhu a místa, kde podnikají. U doby působení minipivovaru na trhu byly tři časová rozpětí. 33 minipivovarů působí na trhu více, než 5 let, 23 po dobu od 2 do 5 let a zbývající 3 jsou na trhu kratší dobu, než 2 roky.

Kromě toho, s cílem zasáhnout, pokud možno, všechny velikostní typy obcí a měst, bylo zjišťování, kde mají minipivovary své sídlo. Nejvíce respondentů, celkem 14, bylo z obcí do 2000 obyvatel. Druhou největší skupiny tvořily pivovary z Prahy, kde jsme získali odpovědi 12 minipivovarů. Minipivovary z měst nad 100 000 obyvatel bylo 9, jeden ze skupiny 50 až 100 000obyvatel. Města s 10 až 50 00 obyvateli měla 9 respondentů a od 5 do 10 000 osm. Obce a města s počtem obyvatel od 2 do 5 000 reprezentovalo 6 minipivovarů.

Shrnutí provedla agentura PORT spol. s r. o. a odsouhlasena vedením ČMSMP.

 

Otázky a komentář.

První otázka směřovala ke zjišťování vlivu epidemie na hospodaření pivovaru.

Graf 1 Jak hodnotíte dopad koronavirové pandemie na ekonomiku všeho minipivovaru?

 

Tři čtvrtiny respondentů souhlasí s tvrzením, že současná pandemie silně nebo spíše negativně ovlivnila ekonomiku jejich pivovarů. Dvě stejné skupiny respondentů, tvořící vždy desetiprocentní podíl se domnívá, že pandemie jejich ekonomiku neovlivnila vůbec nebo je brzy její dopad vyhodnotit. Jen 5 % uvedlo, že ekonomiku pivovaru zlepšilo. Lze tedy tvrdit, že negativní dopad pandemie je vnímám výrazně větší skupinou minipivovarů.

Další otázka směřovala na zjišťování názoru respondentů na konkrétní oblasti dopadu krize na byznys pivovaru.

 

Graf 2 Jak se koronavirová krize na vašem podnikání projevila?

 

Nejčastější odpovědí, při možnosti mnohonásobné volby souhlasila s výrokem, že se pandemie znamenala dramatický pokles tržeb. Dvě pětiny registrovaly ztrátu zákazníků.  Třetí nejčastější odpovědí byla nutnost zničit uvařené pivo a další nejčastější odpovědí byla nutnost propustit některé zaměstnance. Pouze 10 pivovarů (17 %) uvedlo, že se pandemie na jejich podnikání neprojevila a pouze jeden vykázal lepší obchody.

Pivovary na vzniklou situaci způsobenou pandemií reagovaly řadou opatření. Která to konkretbně byla zkoumala další otázka.

 

Graf 3 Jak jste reagovali na změněnou situaci na trhu?

 

Prakticky všechny minipivovary nějakým způsobem reagovaly na změněnou situaci na trhu. Bylo to dáno nutností krizovou situaci přežít, přijít s proaktivními nápady. K dispozici měly výběr z osmi navržených odpovědí včetně možnosti doplnit i vlastní komentář. Mohly specifikovat i více přijatých opatření. Nejčastěji, tři čtvrtiny pivovarů, volilo cestu otevření prodejního okénka. Další nejpopulárnější možností bylo rozvoz piva ke klientovi. Tím se rozumělo jednak do domácností, ale i vytvoření nových, často netradičních prodejních kanálů, jak bylo dodatečně dotazováním zjištěno. To realizovaly tři pětiny pivovarů, tedy 60 %. Větší polovina z nich rovněž změnila strukturu stáčení piva. Původní převažující stáčení piva do sudů bylo částečně nahrazeno lahvováním.

Pivovary také měnily komunikační aktivity. Více než 45 % začaly více využívat sociální média a více než dvě pětiny zvýšily reklamní a propagační akce na svých internetových stránkách. Relativně nízké procento (přes 40 %) z nich zmínilo zavedení on-line prodeje. Vysvětlením může být i to, že tento krok již ve svých podnikatelských aktivitách pivovary měly z předchozího období. Pouze šest pivovarů, tedy 10 % uvedlo mezi přijatými opatřeními omezení nabízeného sortimentu.

 

Poptávka po pivu se nevyvíjela jednoznačně a u všech stejně. Jaké trendy samotné pivovary zaznamenaly, ověřoval čtvrtý dotaz. Bylo možné zvolit jednu odpověď.

 

Graf 4 Jak se vyvíjí poptávka po pivu, které produkuje váš pivovar?

 

Domníváme se, že tato odpověď byla, možná více než jiné, ovlivněna faktem, že byla položena těsně před tzv. lockdownem, tedy přesněji před druhým uzamčením hospodářství.

Respondent mohl volit jednu z nabízených možností. Nejčastější odpovědí u třetiny respondentů, byl zaznamenán souhlas s tvrzením, že se situace zlepšuje, ale bylo potřeba vyčkávat, po nějakou dobu, s definitivní předpovědí. Pětina pivovarů shledala, že se poptávka dostávala do situace před koronavirovou krizí. U 10 pivovarů (17 %) poptávka vzrostla. Osm pivovarů, tedy 13 % neumělo odpovědět, protože situace byla nestabilní a registrovaly velké výkyvy v poptávce. Sedm pivovarů nevidělo náznaky vysoké poptávky, jaká byla v období před nástupem koronavirové pandemie a pouze tři pivovary odpověděly, že propad poptávky nadále pokračuje.

Co všechno ovlivňuje úspěšnost pivovaru na trhu, zkoumala další otázka. Bylo nabídnuto deset faktorů a respondent mohl volit i několik možností.

 

Graf 5 Co ovlivní poptávku po pivu a dalších službách, které váš minipivovar poskytuje (exkurze, degustace aj. služby)?

 

Jeden z nejzajímavějších výsledků průzkumu jsou reakce pivovarů na dotaz, co ovlivní poptávku po pivu a dalších službách, které jejich minipivovar poskytuje. Možná ještě překvapivější odpovědí je konstatování u 48 z nich, tedy 81 %, že pověst pivovaru je nejdůležitějším faktorem ovlivňující poptávku po pivu a službách. S velkým odstupem, nicméně na významném druhém místě byla zmiňována role štamgastů a téměř stejný počet pivovarů uvedl významné postavení cestovního ruchu. V obou případech vždy přes polovina z nich s nabídnutým tvrzením souhlasila. Jako důležité faktory pivovary uvedly i šíři nabídky piv a lokálnost, tedy kde fungují, a to u necelé poloviny respondentů. Necelé dvě pětiny minipivovarů uvedlo význam prodej přes off-trade, tedy význam prodeje prostřednictvím prodejen všeho druhu a cenu piva považovalo za důležité přibližně stejné procento respondentů. Možná poměrně málo jich označilo marketingové aktivity za důležité (27 %). Jako prakticky bezvýznamné bylo považování zvýrazňování vztahu k životnímu prostředí a ohledy na zdravotní důsledky pití piva.

Minipivovary byly dotazovány, jak hodnotí dopad vládních opatření na jejich podnikání. Mohly zvolit jednu z nabízených variant.

 

Graf 6 Jak hodnotíte vládní opatření realizovaná v souvislosti s koronavirem?

 

Záporně nebo nepříliš kladně hodnotí realizovaná vládní opatření na pivovarský sektor necelé dvě třetiny dotázaných respondentů. Celá čtvrtina je považuje do jisté míry za prospěšná, ale jejich pivovaru nepomohla. Naopak pouze necelých deset procent je považuje za pozitivní, která jejich firmě pomohla.

 

Pohled do budoucna, názory ve schopnost přežít u podnikatelských subjektů zjišťovala závěrečná otázka. Respondent mohl vybrat jednu z možných odpovědí.

 

Graf 7 Jak vidíte perspektivy svého minipivovaru?

 

Více než polovina odpověděla, že za rozhodující bude považovat nejbližší měsíce, které povařují za kritické. Když se je podaří překonat, věří v postupný návrat do normálu v příštím roce. Pětina pivovarů považuje současné problémy za krátkodobé a počítá s jejich překonáním během několika měsíců. Skeptičtější skupina pivovarníků, něco přes dvě pětiny, ve stejném poměru odhaduje návrat k výsledkům roku 2019 nejdříve za 2–3 roky nebo je ještě skeptičtější a budoucnost je podle nich velmi nejistá. Je těžké podle nich předvídat budoucí vývoj. Vidí jej dost negativně.

 

Souhrn poznatků

Z dotazníkového šetření lze vyvodit mj. tyto závěry:

  • Současná pandemie u výrazné většiny negativně ovlivnila ekonomiku minipivovarů. Naproti tomu pouze 6 neboli deset procent má za to, že pandemie jejich podnikání neovlivnila. Objevily se však 3 pivovary, kterým složitá situace přinesly zlepšení.
  • Škála negativních dopadů pandemie je rozsáhlá. Nejčastěji, u dvou třetin minipivovarů, znamenala dramatický pokles tržeb. Dále to byla ztráta zákazníků, nutnost zničit uvařené pivo případně propustit některé zaměstnance.
  • Neočekávaná krize společnosti a ekonomiky vyvolaná pandemií, znamenala velkou hrozbu pro pivovary. Současně však i výzvu i příležitost si ověřit, co na trhu zabírá, co je úspěšné a co nikoliv. Reakce pivovarů velmi pozitivně překvapily svou kreativitou. Téměř okamžitě reagovaly od otevření výdejních okének po schopnost hledat nové prodejní kanály na trhu, vnitřními organizačními změnami zahrnující i způsoby stáčení piva až po využívání nových marketingových, organizačních a dalších příležitostí včetně využití sociálních sítí. Minipivovary, které nemněly on-line prodej jej začaly zavádět. Z nabízených eventualit využil každý pivovar v průměru 3 až čtyři aktivity, což lze považovat za poměrně úctyhodné číslo. Pouze jeden pivovar uvedl, že nepřijal žádné podpůrné opatření na pomoc podnikání během pandemie.
  • V období těsně před vyhlášením lockdownu byla relativně velmi roztříštěná odpověď, že během letních měsíců, kdy došlo k rozvolňování restriktivních protiepidemiologických opatření, se situace zlepšovala, ale s definitivním hodnocením počkat. Hned dalším nejrozšířenějším názorem je opatrný optimismus a 17 % pivovarů hlásí dokonce růst poptávky. U stejného procenta minipivovarů však zazněla skeptická odpověď. Desetina respondentů nebyla s to se vyjádřit.
  • Faktory, které ovlivňují poptávku po pivech z produkce minipivovarů, byly velmi zajímavé. Až překvapivě vysoké procento, čtyři z pěti pivovarů si cení pověsti jako nejdůležitějšího kritéria, které ovlivňuje poptávku po jejich pivu. Věrnost štamgastů, tedy klientská loajalita, která je obecně velmi vysoce hodnocena i v jiných oborech i tady hraje velkou roli. Pivovarníci vnímají jako cenný cestovní ruch a jeho pozitivní vliv na jejich byznys. Již dnes víme, že právě pivovary v centrech velkých aglomerací jsou silně postižené útlumem cestovního ruchu, především zahraničního, a také vysokého přesunu zaměstnanců na práce z domova, což nahrává pivovarům umístěným mimo centra měst. S tím je kompatibilní i významná pozice lokálnosti, tedy kde se minipivovar nachází a také šíře nabídky piv, která pandemií nebyla negativně ovlivněna. Často je zmiňována role off-trade a také cena piva jako faktorů ovlivňujících poptávku po pivu.
  • Dvě třetiny minipivovarů hodnotí protikoronavirová vládní opatření negativně a naopak, pouze 10 % pozitivně.
  • Velmi obezřetně se minipivovary vyjadřují k perspektivám rozvoje. Více než polovina z nich považuje za klíčové nastávající měsíce. Dlužno podotknout, že právě předvánoční období patří tradičně jednomu z vrcholů prodejní sezony piva. Letošní rok bude znamenat spíše zklamání než radost. Přes dvě třetiny pivovarníků vnímá budoucnost skepticky a horizont návratu na úroveň roku 2019 považuje za pravděpodobné v následujících 2–3 letech.

 

Závěr

 

Pandemie covidu-19 dramaticky, a především nečekaně zasáhla pivovarství a zejména minipivovary. Svou velikostí, svou hloubkou a také neočekávaností. Na jedné straně pivovary velmi dobře vyhodnotily, v čem tkví jejich problémy a byly s to připravit a realizovat řadu opatření ke zmírnění negativních dopadů na podnikání. Současně se ale ukázalo, že vládní opatření nejsou minipivovary příliš pozitivně vnímána a nemají, alespoň pro většinu z nich, pozitivní účinek a nejsou chápána jako potřebná pomoc.

Závěry tohoto průzkumu mohou nabídnout argumenty pro jednání i komunikační aktivity, že pivovary udělaly mnohé, ale státní správa musí mnohem více pro ně udělat. Jejich záchrana je v zájmu společnosti i ekonomiky země.

 

Kontakt a další informace:

Ing. Josef Vacl, CSc.

PORT spol. s.r.o. 

Tel: 602 340 664 

Email: josef.vacl@certum.cz

www.certum.cz

    

Ing. Jan Šuráň

Českomoravský svaz minipivovarů

Email: jan.suran@cmsmp.cz   

www.minipivo.cz                        

JARNÍ CENA ČESKÝCH SLÁDKŮ - PŘEDNÁŠKY

Ve dnech 22. a 23. března 2024 proběhl 16. ročník Jarní ceny českých sládků, tedy největší soutěže piv z minipivovarů v Evropě. 

 

Součástí Jarní ceny českých sládků jsou již tradičně technické, technologické a legislativní vzdělávací semináře, o které byl letos opět enormní zájem. Svědčí to o snaze minipivovarníků zvyšovat si svoje vzdělání a kvalifikaci a projevilo se to mimo jiné i na kvalitě piva.

Fotografie z Jarní ceny českých sládků

Fotogalerie z Jarní ceny českých sládků

Autor fotografií: Jižní Čechy Teď. 

 

Jarní cena českých sládků – nejprestižnější ocenění získal pivovar Horymír

V pátek 22. března a v sobotu 23. března proběhl 16. ročník největší soutěže piv z minipivovarů v Evropě. Akce se tradičně uskutečnila v Pivovarském dvoře Zvíkov, pod patronátem Českomoravského svazu minipivovarů a do 15 kategorií se přihlásilo 156 pivovarů se 748 vzorky piv. Nejprestižnější cenu, tedy první místo v kategorii světlý český ležák, získal pivovar Horymír.

 

„Aby bylo na Jarní ceně českých sládků možné všechny vzorky zhodnotit, je akce od roku 2018 dvoudenní a o její rychlý a kvalitní průběh se v zákulisí stará více než 20 lidí. V letošním roce hodnotilo piva 86 degustátorů v deseti základních degustačních komisích a 4 finálových komisích,“ říká Michal Voldřich, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.

 

Českomoravský svaz minipivovarů všechny degustátory vybírá velmi pečlivě a degustují konsensuálním způsobem. Musí se tedy dohodnout, které pivo je natolik dobré a kvalitní, aby postoupilo do dalšího kola. Stejně tak se musí na závěr dohodnout, které pivo zvítězí.

 

„I když bylo o 39 vzorků a 7 pivovarů více než v loňském roce, vše se zvládlo výborně, a to především díky disciplíně degustátorů a již profesionálnímu zázemí. To nám umožňuje další růst do příštích ročníků,“ hodnotí Jan Šuráň, vedoucí degustátorů.

 

Jarní cena českých sládků je pro minipivovary vysoce prestižní záležitostí, protože zvítězit v takové konkurenci již něco znamená. Nejprestižnější kategorii českého ležáku vyhrál pivovar Horymír se svým pivem Horymír 11.

 

Soutěž je určena pro minipivovary, výzkumné a školní pivovary a jejich pivní vzorky jsou zařazeny do 15 kategorií - světlé pivo výčepní, český světlý ležák, polotmavý ležák, tmavý ležák, pšeničné pivo světlé i tmavé, světlá spodně kvašená piva silná, polotmavá spodně kvašená piva silná, tmavá spodně kvašená piva silná, New England IPA – NEIPA, super silná spodně kvašená piva, piva Pale Ale, piva India Pale Ale, kyselá piva, super silná svrchně kvašená piva a piva typu Stout.

 

„Překvapila mě velká profesionalita v degustačních komisích. Organizace byla skvělá, vše na sebe navazovalo. Jsem nadšený z přátelského prostředí mezi minipivovarníky, mohu se s nimi poradit a konzultovat co potřebuji. Velmi oceňuji i složení a pestrost pátečních přednášek, kdy se dalo za krátký čas načerpat spoustu praktických znalostí,“ říká Matouš Gášek, loňský absolvent nejstarší české odborné školy pro sládky v Podskalské v Praze, který nyní pracuje v Karlovském pivovaru a poprvé zasedl v degustační komisi.

 

Součástí akce jsou i tradiční technické, technologické a legislativní vzdělávací semináře, o které je pravidelně obrovský zájem. „Pivovarníci mají stále snahu zvyšovat si své vzdělání a kvalifikaci, a to se poté také projevuje na kvalitě jejich piv. I proto bylo pro degustátory obtížné určit vítěze, jelikož vzorky byly velmi vyrovnané a jen minimum z nich neodpovídalo standardům,“ komentuje Michal Voldřich.

 

Jelikož v posledních letech došlo k výraznému poklesu konzumace v restauracích, které jednoznačně tvoří hlavní trh minipivovarů, nejsou minipivovary v jednoduché situaci. I přesto ale každým rokem přibývají. Jedná se sice o malý nárůst, ale i tak je to pro pivovarnictví skvělá zpráva.

 

„Náš obor se posledních několik let potýká s různými problémy, které jsou způsobené covidem, zdražováním vstupů či změnou sazeb DPH. Přesto přihlásily pivovary do soutěže rekordní počet vzorků, což jen dokazuje, že pivovary žily a žijí dál. Máme totiž jednu obrovskou výhodu. Celonárodní pivní kultura je zakořeněná hluboce v celé naší společnosti a pivo je naše společenské pojivo, které je po staletí u každé naší důležité události. Važme si každého, kdo vaří dobré pivo a každého dobrého hospodského, ať se i v budoucnu máme kde setkávat,“ dodává závěrem Michal Voldřich.

Mezirezortní připomínkové řízení ke změně zákona o spotřební dani

V případě, že máte nějakou připomínku, ozvěte se nám na melisova@cmsmp.cz

JARNÍ CENA ČESKÝCH SLÁDKŮ 2024

Termín konání: 22. - 23. 3. 2024

 

Valná hromada Českomoravského svazu minipivovarů se uskuteční 22. 3. 2024.

 

Moc se na vás těšíme.

Vstupenky na Festival minipivovarů na Pražském hradě

7. června 2024 – pátek, od 14 do 20 hodin

8. června 2024 – sobota, od 12 do 20 hodin

 

VSTUPENKY

 

Českomoravský svaz minipivovarů pořádá každým rokem Festival minipivovarů na Pražském hradě, který má za účel představit veřejnosti produkci minipivovarů z celé republiky a porovnat ji s blízkým zahraničím. Letos se ho bude účastnit 50 českých a moravských minipivovarů a tři zahraniční pivovary, v nichž působí čeští sládci.

 

Festival je výjimečný, jedná se o degustační akci, kde nejde o to prodat a vypít co nejvíce piva. Počet návštěvníků je limitován místem a bezpečností Pražského hradu, takže vstupenek je připraveno na každý den 1200, z nichž se část bude prodávat i přímo na místě. Cena zahrnuje katalog minipivovarů, degustační sklenici a neomezenou degustaci. Více informací o akci a pivovarech se dozvíte na našem Facebooku.

 

Akci navštěvuje i velké množství zahraničních návštěvníků. Byli zde již pivní fandové například z Belgie, Irska, Švédska, Velké Británie, Rakouska, ale dokonce i z USA.

 

Festival se koná v překrásných prostorách Královské zahrady Pražského hradu, na Střelecké cestě pod Královským letohrádkem, v pátek 7. června od 14 do 20 hodin a v sobotu 8. června od 12 do 20 hodin. Na Festivalu budou přítomni sládci a majitelé z každého pivovaru, kteří budou podávat návštěvníkům co nejobsáhlejší a nejpřesnější informace.

 

Cena vstupenek na místě je 700,- Kč. 

 

BRAU BEVIALE 2023

Vážení,

 

dovolte, abychom Vás pozvali na další ročník veletrhu BrauBeviale.

 

Od 28. do 30. listopadu se stane norimberské výstaviště opět místem setkání mezinárodního nápojového průmyslu. Po čtyřleté pauze se zde uskuteční dlouho očekávaný veletrh BrauBeviale. Motto letošního ročníku zní: „Spojujeme rozmanitost“.

 

V 9 výstavních halách představí téměř tisícovka vystavovatelů produkty, řešení a trendy napříč celým procesním řetězcem výroby a marketingu nápojů. Veletrh je zaměřen také na výhled do budoucnosti branže. Odborná nabídka sahá od surovin přes technologie a komponenty až po balení, příslušenství a marketing.

 

Původním tématem veletrhu BrauBeviale bylo pivo a jeho vaření. Dnes už je tato tradice propojena s moderní rozmanitostí celého nápojového průmyslu. Pivovarníci a sladovníci ještě stále tvoří jádro odborných návštěvníků, ale nápojová komunita je samozřejmě mnohem větší. Na letošním ročníku se mimo jiné zaměřuje pořadatel i na víno a téměř 70 procent vystavovatelů prezentuje produkty a řešení i pro sektor nealkoholických nápojů.

 

Co mohou návštěvníci v halách BrauBeviale očekávat?

Co zůstává při starém?

Vystavovatelé jsou jako obvykle rozmístěni podle tematického zaměření do devíti výstavních hal, viz plánek výstaviště

Jako tradičně je připraven velmi bohatý doprovodný program, detailní informace na naleznete zde: https://www.braubeviale.de/en/events. Mezi hlavní témata, která se stejnou měrou týkají všech nápojových divizí, patří: udržitelnost, energie, suroviny a klima, export, branding, obaly.

 

Na fóru BrauBeviale vnesou odborníci světlo do žhavých témat v nápojovém oboru. Po tři dny se na pódiu bude vše točit kolem inspirace a předávání znalostí a trendů. Inovativní sílu světa nápojů můžete zažít přímo na místě v Craft Drinks Area, kde na čtyřech různých barech budou probíhat řízené degustace piva, vína, lihovin a nealkoholických nápojů.

 

Co je nového?

Young Talents Camp - v kempu mladých talentů nabízí pořadatel kreativní prostor pro „dorost“.

Speciální přehlídka - ve spolupráci s Bavorským státním vinařským a zahradnickým institutem (LWG) je pořádána speciální přehlídka „Zpracování hroznů a sklepní hospodářství“, která je zaměřena na vinaře a výrobce sektu.

 

Určitě se mají návštěvníci na co těšit. Již nyní se můžete podívat na profily tisícovky vystavovatelů a připravit se na vaši návštěvu: https://www.braubeviale.de/de/ausstellerprodukte. Česká republika je zastoupena 33 vystavovateli, viz seznam.

 

V případě dotazů k veletrhu můžete kontaktovat výhradní zastoupení pořadatele v ČR, je jím společnost PROveletrhy s.r.o., info@proveletrhy.cz, tel.: 775 663 548.

BRAU BEVIALE 2023

Už máte v diáři rezervovaný poslední listopadový týden na návštěvu Norimberku?

 

Po čtyřech letech proběhne na zdejším výstavišti dlouho očekávaný veletrh BRAU BEVIALE. Od 28. do 30. 11. 2023 se bude vše točit kolem nápojového průmyslu.

 

Přípravy letošního ročníku BRAU BEVIALE 2023 jsou v plném proudu, na akci je v tuto chvíli přihlášeno již 850 vystavovatelů a do doby konání jich jistě bude tisícovka.

Průběžně Vás budeme o přípravách dále informovat a zavčasu vám zašleme kód pro registraci bezplatné vstupenky.

 

V případě zájmu se veletrhu zúčastnit jako vystavovatelé, nebo máte-li jakékoli dotazy k veletrhu, můžete kontaktovat zástupce pořadatele v ČR, paní Naďu Lichte ze společnosti PROveletrhy, Lichte@proveletrhy.cz.

Fotogalerie z Festivalu minipivovarů na Pražském hradě