Metodika GDPR

Český svaz pivovarů a sladoven, z.s.

Lípová 15,

120 00 Praha 2

 

V Příbrami 1.2.2018

 

 

 

Krátké metodické shrnutí dopadů GDPR v oblasti malých a středních podniků

 

 

Vážený pane předsedo,

 

na základě naší dohody zpracovala naše kancelář krátké metodické shrnutí dopadů nové směrnice na ochranu osobních údajů (GDPR) na malé a střední podniky v oboru.

 

A) POJEM GDPR

GDPR je nařízení EU, které bude účinné od 25. května 2018 a které se bude přímo aplikovat ve všech členských zemích včetně České republiky. Do uvedeného data (25. května 2018) se budou muset fyzické a právnické osoby jako správci osobních údajů (a případně též jejich zpracovatelé) připravit na nová pravidla, nastavit procesy a upravit související dokumentaci, tak aby se vyhnuly riziku potenciálních mnohonásobně vyšších pokut a dalším následkům spojeným s nesprávným zacházením s osobními údaji. Nařízení EU nahrazuje v tomto směru dosud platný český zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, přičemž pokuty a následky zaváděné nařízením GDPR jsou výrazně přísnější. Vzhledem k tomu, že se u GDPR jedná o evropské nařízení (nejde tedy o směrnici), bude GDPR použitelné přímo a jednotně ve všech státech EU. Práva a povinnosti vyplývají přímo z textu nařízení GDPR. GDPR je dostupné v českém jazyce a od své účinnosti nahradí dosavadní českou národní úpravu v této oblasti. Český Úřad pro ochranu osobních údajů však bude nadále existovat a působit jako dozorový a kontrolní orgán v oblasti osobních údajů.

V podstatě každý podnikatel je správcem osobních údajů – vede personální agendu (zaměstnanci), má docházkový systém, vstupuje do obchodních vztahů s podnikateli fyzickými osobami, vede o nich účetní i jinou evidenci, provozuje v zájmu ochrany majetku kamerový systém, má portfolio zákazníků – fyzických osob, provozuje eshop, atd. Ve všech těchto oblastech dochází k nakládání a tedy ke zpracování osobních údajů fyzických osob, které budou podléhat přísné regulaci nařízení GDPR.

 

B) ZÁSADNÍ ZMĚNY, KTERÉ PŘINÁŠÍ GDPR OPROTI DNEŠNÍMU STAVU

Nové a širší pojmy (čl. 4 GDPR):  rozšíření stávajících definic (osobní údaj, zvláštní kategorie osobních údajů) a nové pojmy (omezení zpracování, pseudonymizace, profilování, porušení zabezpečení osobních údajů, pověřenec pro ochranu osobních údajů atd.)

Univerzální územní působnost (čl. 3 GDPR): efektivní postihování i správců, kteří nemají sídlo v EU

Souhlas se zpracováním osobních údajů: rozšíření definice souhlasu se zpracováním osobních údajů (čl. 4 odst. 11 GDPR), zpřísnění podmínek pro získání souhlasu (čl. 7 GDPR) a stanovení pravidel týkajících se nezletilých (čl. 8 GDPR)

Rozšíření práv subjektů údajů (čl. 12-23 GDPR): více práv pro jednotlivce (přenositelnost osobních údajů, právo být zapomenut, právo na první bezplatnou kopii osobních údajů, právo vznést námitku, právo na omezení zpracování osobních údajů)

Detailnější důraz na zajištění bezpečnosti (čl. 32 GDPR):

  • zavedení vhodných technických a organizačních opatření (např. pseudonymizace a šifrování osobních údajů);
  • schopnost zajistit neustálou důvěrnost, integritu, dostupnost a odolnost systémů a služeb zpracování; - schopnost obnovit dostupnost osobních údajů a přístup k nim včas v případě fyzických a technických incidentů;
  • proces pravidelného testování, posuzování a hodnocení účinnosti zavedených technických a organizačních opatření pro zajištění bezpečnosti zpracování

Ohlašování incidentů (čl. 33 GDPR): povinnost ohlašovat Úřadu pro ochranu osobních údajů případy porušení zabezpečení osobních údajů bez zbytečného odkladu, nejpozději do 72 hodin od okamžiku, kdy se o něm správce dozvěděl [až na výjimky nutno oznámit i subjektům údajů (čl. 34 GDPR)]

Záznamy o činnostech zpracování (čl. 30 GDPR): formální oznámení o zpracování osobních údajů Úřadu pro ochranu osobních údajů (tzv. registrace) bude nahrazeno detailnější povinností vést interní záznamy o zpracování osobních údajů

Posouzení vlivu na ochranu osobních údajů a předchozí konzultace (čl. 35 a 36 GDPR): je-li pravděpodobné, že určité zpracování, zejména při využití nových technologií, bude z pohledu Úřadu pro ochranu osobních údajů rizikové, povinnost vypracovat dopady na ochranu osobních údajů a v některých případech je konzultovat s Úřadem (ten sestaví a zveřejní seznam zpracování podléhajících tomuto požadavku)

Pověřenec ochrany osobních údajů (čl. 37 GDPR): povinnost v některých případech jmenovat uvnitř organizace „pověřence pro ochranu osobních údajů", nebo takovou osobu zajistit externě (zejm. u rozsáhlého a systematického monitorování subjektů údajů)

Významné pokuty připomínající sankce na úseku hospodářské soutěže (čl. 83 odst. 6 GDPR): porušení pravidel ochrany osobních údajů může být pokutováno částkou až 20 mil. EUR, anebo 4 % celosvětového obratu, podle toho, co je vyšší.

 

C) JAK SE PŘIPRAVIT

každý podnikatel (fyzická či právnická osoba) coby správce nebo zpracovatel údajů, by měl s ohledem na nemalý počet osobních údajů, s nimiž nakládají a které zpracovávají, provést zejména interní analýzu zpracování osobních údajů, posoudit, které povinnosti dle GDPR a v jakém rozsahu se na ně vztahují, zajistit/přijmout bezpečnostní opatření, přizpůsobit všechny interní postupy a upravit externí vztahy. Tyto kroky by měly vést k jejich budoucímu naplňování požadavků GDPR. Navržené kroky a naznačené postupy budou mít v návaznosti na konkrétního podnikatele či jeho agendu specifické znaky a obsah.

 

1. ZAJISTIT POVĚŘENCE PRO OCHRANU OSOBNÍCH ÚDAJŮ

  • posoudit, zda bude konkrétní podnikatel potřebovat pověřence ochrany osobních údajů a zda je vhodné tuto funkci zajistit z vlastních zdrojů, nebo raději externě (čl. 37 GDPR)
  • jmenovat nebo externě zajistit nezávislého pověřence pro ochranu osobních údajů, u něhož nedochází ke střetu zájmů (čl. 38 odst. 6 GDPR). V konfliktním postavení mohou typicky být pozice ve vyšším managementu (výkonný ředitel, provozní ředitel, finanční ředitel, zdravotní ředitel, vedoucí marketingového oddělení, vedoucí personálního oddělení nebo vedoucí oddělení IT), ale i pozice na nižším stupni organizační struktury, pokud v takovém postavení dochází k rozhodování o účelech a prostředcích zpracování. Lze předpokládat, že i interní auditor by mohl být v konfliktním postavení, pokud objektivně může vznikat obava, že hodnocení auditu by s ohledem na zavedené postupy při zpracování nemusely být provedeny objektivně (zpravidla tomu tak bude, ledaže podnikatel zavedl specifická opatření pro zpracování a hodnocení auditu oproti jinak běžným základním postupům)
  • zapojit pověřence do veškerých záležitostí souvisejících s ochranou osobních údajů a poskytnout mu zdroje nezbytné k plnění jeho úkolů (čl. 38 odst. 1 GDPR) a zveřejnit jeho údaje (čl. 37 odst. 7 GDPR)

 

2. PROVÉST ZÁKLADNÍ AUDIT ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

  • zajistit základní audit zpracování osobních údajů, který má za cíl zmapovat faktickou situaci u podnikatele  – vytvoření některého z modelů tzv. „datové mapy“
  • zjistit, do jaké míry se podnikatele GDPR dotkne, zejména jaké osobní údaje zpracovává, pro jaké účely, po jakou dobu osobní údaje uchovává, kde se zpracovává a jak riziková daná zpracování jsou

 

3. NASTAVIT VNITŘNÍ PROCESY A ZAJISTIT ODPOVÍDAJÍCÍ DOKUMENTACI

  • nastavit kulturu podnikatelského  subjektu: monitoring, přezkoumání, zhodnocení postupů zpracování osobních údajů s cílem dodržení požadované zásady minimalizace zpracování a ukládání osobních údajů
  • připravit si odpovídající dokumentaci: záznamy o činnostech zpracování (čl. 30 GDPR), posouzení vlivů na ochranu osobních údajů (čl. 35 GDPR)
  • proškolit zaměstnance, kteří nakládají s osobními údaji, např. mají přístup do databází

 

4. REVIDOVAT SMĚRNICE A DOKUMENTY NA OCHRANU OSOBNÍCH ÚDAJŮ

  • zajistit, aby byl text zásad zpracování osobních údajů či souhlasů se zpracováním v souladu s GDPR psán srozumitelným a jasným jazykem

 

5. ZAJISTIT BEZPEČNOST ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

  • zabezpečit osobní údaje po technické a organizační stránce, tj. organizačně v dokumentech určit např. přístupové role a stanovit technické prostředky k jejich zabezpečení jako např.: o používat odpovídající technické zařízení a programové vybavení způsobem, který vyloučí neoprávněný či nahodilý přístup k osobním údajům ze strany jiných osob, o údaje v elektronické podobě uchovávat na zabezpečených serverech nebo na nosičích dat, ke kterým mají přístup pouze pověřené osoby na základě přístupových kódů či hesel, o zajistit dálkový přenos údajů buď pouze prostřednictvím veřejně nepřístupné sítě, nebo prostřednictvím zabezpečeného přenosu po veřejných sítích, o písemné dokumenty obsahující osobní údaje uchovávat na zabezpečeném místě (uzamykatelná skříň, místnost, atd.), přičemž zároveň vést řádnou evidenci o pohybu takových písemných dokumentů, o nemožnost nahrávat data na soukromé USB klíče, apod.
  • kategorizovat bezpečnostní opatření v závislosti na riziku zpracování
  • zabezpečit přičitatelnost (stanovit pravidla pro přístup k datům (hesla a role), zajistit logování)
  • zajistit mechanismus detekce incidentů

 

6. REVIDOVAT SMLUVNÍ VZTAHY

  • podnikatel, který vystupuje v pozici správce, by měl revidovat smlouvy o zpracování osobních údajů se svými zpracovateli, a to z hlediska nových požadavků kladených na tyto smlouvy dle GDPR
  • podnikatel, který vystupuje v pozici zpracovatele osobních údajů pro správce, by měla posoudit své možnosti a schopnosti před převzetím povinností od správců

 

7. PŘIPRAVIT PROCESY, JAK REAGOVAT NA UPLATNĚNÁ PRÁVA SUBJEKTŮ ÚDAJŮ

  • zavést či zrevidovat postupy, jak co nejrychleji a nejefektivněji reagovat v případě, kdy subjekt údajů uplatní vůči podnikateli své právo na přístup k osobním údajům, výmaz, opravu, omezení zpracování, vznese námitku proti zpracování apod.

 

8. PŘIPRAVIT MECHANISMY PRO PŘÍPADY PORUŠENÍ OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ SUBJEKTU ÚDAJŮ

  • připravit jasné postupy pro případné porušení osobních údajů
  • připravit postupy pro ohlašování incidentů ve vztahu k Úřadu pro ochranu osobních údajů i ve vztahu k subjektům údajů

 

9. KONTINUÁLNÍ DODRŽOVÁNÍ ZÁKLADNÍCH ZÁSAD

  • u každého osobního údaje mít jasně stanovený účel jeho zpracování, který není v rozporu s právními předpisy nebo oprávněnými zájmy subjektů údajů (měnit účel v průběhu zpracování principiálně lze, ale pouze ve značně omezeném rozsahu)
  • každý osobní údaj musí být pro daný účel zpracován na základě platného právního titulu/důvodu (čl. 6 GDPR) (zákonné zmocnění, oprávněný zájem, veřejný zájem, životně důležitý zájem, smlouva, výjimečně pak souhlas subjektu údajů)
  • zpracovávat je možné pouze osobní údaje v nejmenším možném rozsahu, který ještě postačuje ke splnění účelu zpracování (zásada minimalizace) (čl. 5 GDPR)
  • je-li právním důvodem pro zpracování osobních údajů souhlas subjektu údajů, musí splňovat náležitosti dle GDPR (před udělením souhlasu náležité informování a poučení mimo jiné i o možnosti odvolání souhlasu) a udělení souhlasu musí být podnikatel v roli správce kdykoliv prokázat (čl. 7 GDPR)
  • v každém případě zpracování osobních údajů musí být subjekt údajů ze strany správce náležitě informován o podmínkách zpracování údajů a o svých souvisejících právech (čl. 12 GDPR)
  • průběžně dbát na bezpečnost osobních údajů implementací technických a organizačních opatření adekvátních danému účelu zpracování, kategorii zpracovávaných údajů a rizikům, která mohou být s daným zpracováním spojena (čl. 25 GDPR)
  • zajistit právní titul k případnému předání osobních údajů mimo EU/EHS
  • zavázat osoby, které přistupují k osobním údajům, či je dále zpracovávají, dodržovat vnitřní směrnice regulující ochranu osobních údajů uvnitř podniku (směrnice a zásady ochrany osobních údajů), zajistit seznámení těchto osob s vnitřními dokumenty a jejich dodržování důsledně kontrolovat a vynucovat
  • určit oddělení, týmy či jednotlivce odpovědné za jednotlivé druhy zpracování
  • náležitě vyškolit zaměstnance, kteří s osobními údaji nakládají
  • v případě jakýchkoliv pochybností při konkrétních zpracováních se poradit s odborníky.

 

D) TYPICKÝ PRŮBĚH GDPR PROJEKTU (AUDITU)

Projekty GDPR lze členit do tří základních fází, které obsahují dílčí navzájem se podmiňující plnění poradců. Nejčastěji subjekty, které se chtějí podrobit kontrole, objednávají (právní) první fázi s tím, že na další fáze najímají specializované IT konzultanty nebo je řeší svépomocí interně.

V první fázi projektů většinou dochází k provedení právní analýzy specifik zkoumaného subjektu z pohledu požadavků GDPR. Povinnou součástí každého projektu v této fázi je zmapování zpracování osobních údajů v rámci procesů zkoumaného subjektu (vytvoření tzv. datové mapy) a určení požadavků GDPR a jejich dopadů (tzv. GAP analýza) s hodnocením závažnosti dopadu a rizika plynoucího z jejich nenaplnění.

První fáze přináší odpověď na otázky: které oblasti činnosti kontrolovaného subjektu podléhají GDPR, jaké má GDPR relevantní požadavky a jaké bezpečnostní mezery (gaps) je nezbytné odstranit.

Ve druhé fázi projektu dochází ke konzultacím vhodného řešení pro nakládání s osobními údaji a připomínkování a kontrole technických způsobů splnění (GAP analýzou identifikovaných) povinností, doporučených kroků a obchodních specifikací řešení v oblasti informačních technologií (IT). Poslední (třetí) fáze pak nejčastěji slouží k revizi nové IT architektury, kontrole zavádění zvoleného technického řešení a k právní revizi či vyhotovení interních metodik, směrnic, kodexů, formulářů, obsahu webových stránek nebo vzorových souhlasů se zpracováním osobních údajů. Poslední fázi někteří poradci zakončují závěrečnou zprávou o nakládání s osobními údaji v souladu s GDPR.

Většina poradců bude pro bezchybné provedení GDPR auditu po kontrolovaném podnikateli coby správci či zpracovateli osobních údajů požadovat zejména:

  • určení projektového manažera (kontaktní osoby)
  • seznam IT systémů a programových řešení pracujících s osobními údaji a popis IT architektury
  • poskytnutí veškerých existujících dokumentů souvisejících s osobními údaji (interní směrnice, politika zpracování osobních údajů, souhlasy se zpracováním osobních údajů, informace o zpracování osobních údajů obsažené ve smlouvách či obchodních podmínkách, smlouvy o zpracování osobních údajů, smlouvy o předání osobních údajů do zahraničí apod.)
  • opakovaná setkání s jeho vybranými zástupci za účelem sběru informací (zejm. o existujících procesech nakládání s osobními údaji, nastavení reakcí a odpovědí na uplatnění stávajících práv subjektů údajů, hlášení případů narušení bezpečnosti osobních údajů atd.)
  • kontrolu obsahové úplnosti datové mapy, na jejímž základě provádí poradce veškeré další kroky
  • účast na školení (vybraných zástupců k vyplňování datové mapy, všech klíčových zástupců k představení nápravných kroků po GAP analýze atd.)

 

V případě dalších požadavků jsme připraveni poskytnout potřebná doplnění a zodpvědět případné dotazy.

 

 

S pozdravem

 

Mgr. Michal Janík

JUDr. Tomáš Samek

advokáti   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pozvánka na technicko-technologický seminář v Budějovickém Budvaru

Vážení přátelé,
 
Českomoravský svaz minipivovarů, z.s., ve spolupráci s Budějovickým Budvarem, n. p., pořádá jednodenní technicko-technologický seminář, určený pro minipivovary, jejich sládky, zaměstnance a majitele.
 
Místo konání: Budějovický Budvar, n. p.
Počet účastníků: maximálně 25
Termín konání: středa 15. 10. 2025
Lektoři: ČMSMP, VÚPS, pivovar Trilobit, C+C Servis, s. r. o., Lallemand
 
 
Program:
                                  
9:00 – 9:30 Zahájení + novinky                           
                  Michal Voldřich, ČMSMP
 
9:30 – 10:00 PIVO A VODA – Technologické možnosti úpravy varní vody
                    Michal Voldřich, ČMSMP
 
10:00 – 11:00 SPRÁVNÁ HYGIENICKÁ PRAXE A TRVANLIVOST PIVA – sanitace provozu, výčepů
                      Petra Kubizniaková, VÚPS
 
11:10 – 12:10 BIOTRANSFORMACE CHMELOVÝCH SILIC BĚHEM KVAŠENÍ
                      Jana Olšovská, VÚPS/Jan Neveloš, Lallemand
 
12:15 – 13:00 Oběd
 
13:10 – 13:45 DESKOVÉ VÝMĚNÍKY – princip činnosti, design, návrh chladiče mladiny zkoušky těsnosti
                      Ondřej Čada,C+C Servis, s. r. o.
 
13:55 – 15:15 OCHRANA PIVOVARU NEJEN Z HLEDISKA BEZPEČNOSTI POTRAVIN
                      Monika Linková, Trilobit
 
15:30 – 17:00 Prohlídka pivovaru s Alešem Dvořákem
 
18:30 Neformální posezení v Masných krámech (dobrovolné a nehrazené)
 
 
Cena: Pro členy ČMSMP 200,- Kč
          Pro ostatní 500,- Kč
 
PLATBA NA MÍSTĚ POUZE V HOTOVOSTI
 
Registrace a přihlášky: Tereza Melišová - melisova@cmsmp.cz

 

Sekce Burza a Kalendář akcí

Vážení,

 

rádi bychom Vám připomněli, že na webu minipivo.cz najdete sekci Burza s různými typy inzerátů. Pokud něco prodáváte či kupujete, hledáte práci nebo ji nabízíte, pošlete prosím svůj inzerát na melisova@cmsmp.cz - ráda jej zveřejním.

 

Na webu je také Kalendář akcí - i Vaši akci zde velmi rádi uveřejníme.

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

Executive Manager

774 996 628

melisova@cmsmp.cz

 

 

Akce INSPEKT 2025

Vážení,

 

dovolujeme si Vás informovat, že Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, a.s. vyhlašuje časově omezenou akci INSPEKT 2025 - mikrobiologickou kontrolu čerstvě stočených piv.

 

1. Mikrobiologické analýzy:
- detekce pivu škodících mikroorganizmů: divoké kvasinky, mléčné bakterie
- detekce koliformních bakterií jako ukazatelů sníženého hygienického stavu provozu


2. Senzorické posouzení čerstvě stočeného piva


3. Deponace piva po deklarovanou dobu trvanlivosti a následné posouzení změn jeho mikrobiologických a senzorických vlastností

 

Servisní poplatek: 199,- Kč bez DPH za 1 vzorek.

 

Rozšiřující služba: IBIS


Účastníci akce INSPEKT si mohou přikoupit také rozšířenou službu IBIS (Infrared Beer Intelligent System).


Hlavní přínosy:
- Určení základních analytických parametrů – alkohol, extrakt, extrakt v původní mladině, prokvašení, hořké látky, stabilita pěny, pH
- hodnocení náchylnosti k stárnutí,
- možnost analýzy tam, kde není vyžadován akreditovaný výsledek.


IBIS je komplexní nástroj využívající FTIR přístroj a software vyvinutý pro automatickou analýzu infračervených spekter. Umožňuje rychlé a přesné posouzení kvality piva i meziproduktů během výroby.


Cena 190,- Kč bez DPH za 1 vzorek.

 

Doba trvání akce: 1 měsíc, od 8. 9. do 10. 10. 2025

 

Objednávkový formulář ZDE


Příjem vzorků: AZL Praha – azlpraha@beerresearch.cz


K analýzám je potřeba dodat 5 ks originálního balení od jednoho vzorku, s řádným označením DMT a typu/stylu piva a informací o případné filtraci.


Dále kontaktní osobu pro dodání výsledků analýz a fakturační údaje. Zadavatelům analýz budou výsledky se slovním komentářem předány e-mailem do 30. 11. 2025


Vzorky označte výrazným textem „INSPEKT“.

 

Kontaktní osoba: Ing. Petra Kubizniaková, kubizniakova@beerresearch.cz

 

Realizováno v rámci projektu Standardizovaná metodika pro interpretaci výsledků mikrobiologických analýz piva – interpretace, limity, opatření (MZe, 2024-2026, QL24020003), ve spolupráci s Českomoravským svazem minipivovarů. Výsledky budou využity pro řešení projektu a zveřejněny výhradně v anonymizované formě.

 

Pozvánka na technicko-technologický seminář v Pivovaru Jihlava (Ježek) - poslední volná místa

Vážení přátelé,

 

Českomoravský svaz minipivovarů, z.s., ve spolupráci s Budějovickým Budvarem, n. p., pořádá jednodenní technicko-technologický seminář, určený pro minipivovary, jejich sládky, zaměstnance a majitele.

 

Na seminář, který se koná v Pivovaru Jihlava, zbývají poslední 3 volná místa. 

 

Parkování v areálu pivovaru není možné, prosíme, využijte přilehlé ulice.

 

Místo konání:             Pivovar Jihlava (Ježek)

Počet účastníků:        maximálně 25

Termín konání:          úterý 16. 9. 2025

Lektoři:                      ČMSMP, VÚPS, pivovar Trilobit, C+C Servis, s. r. o., Lallemand

 

 

Program:

                                  

9:00 – 9:30              Zahájení + novinky                           

                               Michal Voldřich, ČMSMP

 

9:30 – 10:00            PIVO A VODA – Technologické možnosti úpravy varní vody

                               Michal Voldřich, ČMSMP

 

10:00 – 11:00          DESKOVÉ VÝMĚNÍKY – princip činnosti, design, návrh chladiče mladiny zkoušky těsnosti

                               Ondřej Čada,C+C Servis, s. r. o.

 

11:10 – 12:10          OCHRANA PIVOVARU NEJEN Z HLEDISKA BEZPEČNOSTI POTRAVIN

                               Monika Linková, Trilobit

 

12:15 – 13:00         Oběd

 

 

13:10 – 13:45          SPRÁVNÁ HYGIENICKÁ PRAXE A TRVANLIVOST PIVA – sanitace provozu, výčepů

                               Petra Kubizniaková, VÚPS

 

 

13:55 – 15:15          Biotransformace chmelových silic během kvašení

                               Jana Olšovská, VÚPS/Jan Neveloš, Lallemand

 

15:30                      PROHLÍDKA PIVOVARU

 

 

Cena:                    

Pro členy ČMSMP    200,- Kč

Pro ostatní              500,- Kč

 

PLATBA NA MÍSTĚ POUZE V HOTOVOSTI

 

Registrace a přihlášky: Tereza Melišová melisova@cmsmp.cz

Přihlaste se do soutěže Golden Bohemia 2025!

Vážení přátelé,


dovolte, abychom vás pozvali na 8. ročník národní degustační soutěže s mezinárodní porotou Golden Bohemia.

 

Jako jediná z tuzemských akcí je zařazena mezi prestižní světové soutěže, kterým poskytuje záštitu a podporu EBCU (European Beer Consumers Union) - největší evropský svaz konzumentů piva, působící v 19 zemích. Důvodem je mimo jiné to, že soutěž je otevřena pivovarům všech velikostí, včetně létajících. Ty si mohou zvolit, zda soutěžní piva ve vybraných kategoriích dodají v lahvové nebo sudové formě.

Klíčové termíny
Příjem přihlášek do soutěže - informace ZDE - do pátku 5. září.


Na základě přihlášky bude vystavena faktura, splatná do pondělí 13. října. Vzorky piva, které nebudou do tohoto termínu uhrazeny, se ze soutěže vyřazují.

 

Závoz vzorků
V pracovní době mezi 8:30 a 17:00 ve dnech 6.–10. a 13.-14. října.


Pozor, změna - závoz vzorků proběhne letos na nové adrese: Pivovarská prodejna Staropramen (Pivní Pohotovost)

Svornosti, 150 00 Praha 5 Smíchov (https://pivnipohotovost.cz/)


Prázdné obaly lze po soutěži vyzvednout na stejné adrese, a to pouze ve dnech 20.-31. 10. 2025


Odborné degustace piva proběhnou v pátek a sobotu 17.-18. října 2025 v prostorách prelatury Břevnovského kláštera.

 

Účast v mezinárodní porotě Golden Bohemia 2025 pod záštitou časopisu Pivo Bier Ale již potvrdili experti z Německa, Velké Británie, Belgie, Itálie, Finska nebo Kypru. Pokud máte zájem zúčastnit se v rámci české poroty, uveďte to prosím jako poznámku do přihlášky, včetně jména porotce a kontaktu na něj.

 

Slavnostní vyhlášení výsledků proběhne v listopadu 2025 na společenském večeru v Klášterním pivovaru sv. Norberta na Strahově. Pozvánky obdrží vítězové e-mailem.

Ocenění pro vaše piva
V soutěži Golden Bohemia budou oceněna vždy 3 nejlepší piva v každé z 13 vypsaných kategorií (z toho 8 kategorií je otevřeno zvlášť pro lahvové a sudové vzorky, které budou hodnoceny odděleně, ostatní piva akceptujeme jen v lahvích).

 

Ocenění Zlatá, Stříbrná a Bronzová koruna pak tradičně získají nejúspěšnější pivovary podle počtu bodů získaných za postup v soutěži a celkový počet ocenění.

 

Výhradně zahraniční porota dále vyhlásí zvlášť Nejlepší desítku, jedenáctku a dvanáctku.


Zvláštní cenu vypisuje i časopis Pivo Bier Ale.


A pro výjimečné pivo, které se zahraniční porota rozhodne ocenit bez ohledu na vypsané kategorie, již počtvrté vypisujeme cenu Golden Seahorse.

 

Vizuály ke všem oceněním obdrží vítězové k volnému použití.


Podmínky soutěže
Cena za 1 soutěžní vzorek:
Lahvové pivo: 800 Kč
Sudové pivo: 1200 Kč.

Nejsme plátci DPH.

 

Soutěžící pivovar může do každé kategorie přihlásit libovolný počet vzorků. Piva musí být dodána ve skleněných lahvích, hliníkových plechovkách nebo PET obalech.

Množství piva pro jeden soutěžní vzorek je 5 l. Toto množství odpovídá buď 10 lahvím (plechovkám) o objemu 0,5 l nebo 7 lahvím o objemu 0,75 l. Sudové pivo akceptujeme v obalech od 10 l výše. Vzorky jak v přihlášce, tak na obalech, prosím, označte číslem kategorie, dále uveďte název piva a objem alkoholu.


Veškeré dotazy prosím na email marcela.titzlova@pivobierale.cz.


Seznam soutěžních kategorií si můžete stáhnout ZDE.

S pozdravem Dej Bůh štěstí

Marcela Titzlová
ředitelka soutěže Golden Bohemia 2025

 

Jan Šuráň
předseda degustační komise soutěže Golden Bohemia 2025

Výběr legislativních aktualit za období červenec - srpen 2025

Vážení,

 

ZDE si Vám dovolujeme zaslat výběr legislativních aktualit za období červenec - srpen 2025.

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů Vám přeji krásný den,

 

srdečně zdraví,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

Executive Manager

774 996 628

melisova@cmsmp.cz

 

Akce INSPEKT 2025

Vážení,

 

dovolujeme si Vám předat následující informace:

 

Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, a.s. vyhlašuje časově omezenou akci INSPEKT 2025 - mikrobiologickou kontrolu čerstvě stočených piv.

 

1. Mikrobiologické analýzy:
- detekce pivu škodících mikroorganizmů: divoké kvasinky, mléčné bakterie
- detekce koliformních bakterií jako ukazatelů sníženého hygienického stavu provozu


2. Senzorické posouzení čerstvě stočeného piva


3. Deponace piva po deklarovanou dobu trvanlivosti a následné posouzení změn jeho mikrobiologických a senzorických vlastností

 

Doba trvání akce: 1 měsíc, od 8. 9. do 10. 10. 2025


Servisní poplatek: 199,- Kč za 1 vzorek (bez DPH)


Příjem vzorků: AZL Praha – azlpraha@beerresearch.cz


K analýzám je potřeba dodat 5 ks originálního balení od jednoho vzorku, s řádným označením DMT a typu/stylu piva a informací o případné filtraci.


Dále kontaktní osobu pro dodání výsledků analýz a fakturační údaje. Zadavatelům analýz budou výsledky se slovním komentářem předány e-mailem do 30. 11. 2025.


Vzorky označte výrazným textem „INSPEKT“.


Kontaktní osoba: Ing. Petra Kubizniaková, kubizniakova@beerresearch.cz

 

Realizováno v rámci projektu Standardizovaná metodika pro interpretaci výsledků mikrobiologických analýz piva – interpretace, limity, opatření (MZe, 2024-2026, QL24020003), ve spolupráci s Českomoravským svazem minipivovarů. Výsledky budou využity pro řešení projektu a zveřejněny výhradně v anonymizované formě.

 

Kontrola a aktualizace medailonků na webu minipivo.cz

Vážení,

 

rádi bychom Vás požádali o kontrolu Vašeho medailonku na webu www.minipivo.cz.

 

Pokud ve svém medailonku naleznete cokoli, co byste chtěli upravit či doplnit, zašlete mi prosím potřebné informace.

 

Pokud svůj medailonek na webu nenaleznete, zašlete prosím následující údaje:

 

Pro pivovary:
– název pivovaru
– kraj
– adresa
– kontaktní osoba
– e-mail
– telefon
– webové stránky
– stručné informace o pivovaru
– fotografie (formát JPG)
– logo (v křivkách i ve formátu JPG)

 

Inspirovat se můžete například zde: http://www.minipivo.cz/cz/pivovarsky-dvur-zvikov/ 

 

Pro společnosti:
Zkontrolujte si prosím Vaše údaje zde: http://www.minipivo.cz/cz/dodavatele/ a případně nám pošlete informace, které si přejete upravit či doplnit.

 

Členové Českomoravského svazu minipivovarů mohou čerpat slevy u partnerských dodavatelů – i proto je výhodné být na našem webu uvedeni.

 

Velmi děkujeme za spolupráci.

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

Executive Manager

774 996 628

melisova@cmsmp.cz

Výběr legislativních aktualit za období červen - červenec 2025

Vážení,

 

ZDE si Vám dovolujeme zaslat výběr legislativních aktualit za období červen - červenec 2025.

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů Vám přeji krásný den,

 

srdečně zdraví,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

Executive Manager

774 996 628

melisova@cmsmp.cz

Bechyňské slavnosti a Bechyňské setkání dechových hudeb

Vážení,

 

od člena Českomoravského svazu minipivovarů, pivovaru Keras Bechyně, jsme obdrželi informaci o následující akci, do které je pivovar zapojen. Rádi Vám ji tímto předáváme:

 

Termín: sobota 16. srpna 2025


Čas: od 10:00 minimálně do 18:00, program bude pokračovat až do 24:00 (večerní část je dobrovolná)

 

Stavba stánku: možná od 7:00 ráno, případně i den předem po předchozí domluvě

 

Místo konání: Náměstí T. G. M., Bechyně

 

Poplatek za stánek:
– 300 Kč bez využití elektrické energie
– 500 Kč s využitím elektrické energie

 

Kontaktní osoba:

Petra Šulcová
e-mail: program@kulturnidum.cz
tel.: 776 381 203

 

Pokud máte zájem se do akce zapojit a prezentovat svůj pivovar, kontaktujte prosím přímo pořadatele na uvedených kontaktech.