Metodika GDPR

Český svaz pivovarů a sladoven, z.s.

Lípová 15,

120 00 Praha 2

 

V Příbrami 1.2.2018

 

 

 

Krátké metodické shrnutí dopadů GDPR v oblasti malých a středních podniků

 

 

Vážený pane předsedo,

 

na základě naší dohody zpracovala naše kancelář krátké metodické shrnutí dopadů nové směrnice na ochranu osobních údajů (GDPR) na malé a střední podniky v oboru.

 

A) POJEM GDPR

GDPR je nařízení EU, které bude účinné od 25. května 2018 a které se bude přímo aplikovat ve všech členských zemích včetně České republiky. Do uvedeného data (25. května 2018) se budou muset fyzické a právnické osoby jako správci osobních údajů (a případně též jejich zpracovatelé) připravit na nová pravidla, nastavit procesy a upravit související dokumentaci, tak aby se vyhnuly riziku potenciálních mnohonásobně vyšších pokut a dalším následkům spojeným s nesprávným zacházením s osobními údaji. Nařízení EU nahrazuje v tomto směru dosud platný český zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, přičemž pokuty a následky zaváděné nařízením GDPR jsou výrazně přísnější. Vzhledem k tomu, že se u GDPR jedná o evropské nařízení (nejde tedy o směrnici), bude GDPR použitelné přímo a jednotně ve všech státech EU. Práva a povinnosti vyplývají přímo z textu nařízení GDPR. GDPR je dostupné v českém jazyce a od své účinnosti nahradí dosavadní českou národní úpravu v této oblasti. Český Úřad pro ochranu osobních údajů však bude nadále existovat a působit jako dozorový a kontrolní orgán v oblasti osobních údajů.

V podstatě každý podnikatel je správcem osobních údajů – vede personální agendu (zaměstnanci), má docházkový systém, vstupuje do obchodních vztahů s podnikateli fyzickými osobami, vede o nich účetní i jinou evidenci, provozuje v zájmu ochrany majetku kamerový systém, má portfolio zákazníků – fyzických osob, provozuje eshop, atd. Ve všech těchto oblastech dochází k nakládání a tedy ke zpracování osobních údajů fyzických osob, které budou podléhat přísné regulaci nařízení GDPR.

 

B) ZÁSADNÍ ZMĚNY, KTERÉ PŘINÁŠÍ GDPR OPROTI DNEŠNÍMU STAVU

Nové a širší pojmy (čl. 4 GDPR):  rozšíření stávajících definic (osobní údaj, zvláštní kategorie osobních údajů) a nové pojmy (omezení zpracování, pseudonymizace, profilování, porušení zabezpečení osobních údajů, pověřenec pro ochranu osobních údajů atd.)

Univerzální územní působnost (čl. 3 GDPR): efektivní postihování i správců, kteří nemají sídlo v EU

Souhlas se zpracováním osobních údajů: rozšíření definice souhlasu se zpracováním osobních údajů (čl. 4 odst. 11 GDPR), zpřísnění podmínek pro získání souhlasu (čl. 7 GDPR) a stanovení pravidel týkajících se nezletilých (čl. 8 GDPR)

Rozšíření práv subjektů údajů (čl. 12-23 GDPR): více práv pro jednotlivce (přenositelnost osobních údajů, právo být zapomenut, právo na první bezplatnou kopii osobních údajů, právo vznést námitku, právo na omezení zpracování osobních údajů)

Detailnější důraz na zajištění bezpečnosti (čl. 32 GDPR):

  • zavedení vhodných technických a organizačních opatření (např. pseudonymizace a šifrování osobních údajů);
  • schopnost zajistit neustálou důvěrnost, integritu, dostupnost a odolnost systémů a služeb zpracování; - schopnost obnovit dostupnost osobních údajů a přístup k nim včas v případě fyzických a technických incidentů;
  • proces pravidelného testování, posuzování a hodnocení účinnosti zavedených technických a organizačních opatření pro zajištění bezpečnosti zpracování

Ohlašování incidentů (čl. 33 GDPR): povinnost ohlašovat Úřadu pro ochranu osobních údajů případy porušení zabezpečení osobních údajů bez zbytečného odkladu, nejpozději do 72 hodin od okamžiku, kdy se o něm správce dozvěděl [až na výjimky nutno oznámit i subjektům údajů (čl. 34 GDPR)]

Záznamy o činnostech zpracování (čl. 30 GDPR): formální oznámení o zpracování osobních údajů Úřadu pro ochranu osobních údajů (tzv. registrace) bude nahrazeno detailnější povinností vést interní záznamy o zpracování osobních údajů

Posouzení vlivu na ochranu osobních údajů a předchozí konzultace (čl. 35 a 36 GDPR): je-li pravděpodobné, že určité zpracování, zejména při využití nových technologií, bude z pohledu Úřadu pro ochranu osobních údajů rizikové, povinnost vypracovat dopady na ochranu osobních údajů a v některých případech je konzultovat s Úřadem (ten sestaví a zveřejní seznam zpracování podléhajících tomuto požadavku)

Pověřenec ochrany osobních údajů (čl. 37 GDPR): povinnost v některých případech jmenovat uvnitř organizace „pověřence pro ochranu osobních údajů", nebo takovou osobu zajistit externě (zejm. u rozsáhlého a systematického monitorování subjektů údajů)

Významné pokuty připomínající sankce na úseku hospodářské soutěže (čl. 83 odst. 6 GDPR): porušení pravidel ochrany osobních údajů může být pokutováno částkou až 20 mil. EUR, anebo 4 % celosvětového obratu, podle toho, co je vyšší.

 

C) JAK SE PŘIPRAVIT

každý podnikatel (fyzická či právnická osoba) coby správce nebo zpracovatel údajů, by měl s ohledem na nemalý počet osobních údajů, s nimiž nakládají a které zpracovávají, provést zejména interní analýzu zpracování osobních údajů, posoudit, které povinnosti dle GDPR a v jakém rozsahu se na ně vztahují, zajistit/přijmout bezpečnostní opatření, přizpůsobit všechny interní postupy a upravit externí vztahy. Tyto kroky by měly vést k jejich budoucímu naplňování požadavků GDPR. Navržené kroky a naznačené postupy budou mít v návaznosti na konkrétního podnikatele či jeho agendu specifické znaky a obsah.

 

1. ZAJISTIT POVĚŘENCE PRO OCHRANU OSOBNÍCH ÚDAJŮ

  • posoudit, zda bude konkrétní podnikatel potřebovat pověřence ochrany osobních údajů a zda je vhodné tuto funkci zajistit z vlastních zdrojů, nebo raději externě (čl. 37 GDPR)
  • jmenovat nebo externě zajistit nezávislého pověřence pro ochranu osobních údajů, u něhož nedochází ke střetu zájmů (čl. 38 odst. 6 GDPR). V konfliktním postavení mohou typicky být pozice ve vyšším managementu (výkonný ředitel, provozní ředitel, finanční ředitel, zdravotní ředitel, vedoucí marketingového oddělení, vedoucí personálního oddělení nebo vedoucí oddělení IT), ale i pozice na nižším stupni organizační struktury, pokud v takovém postavení dochází k rozhodování o účelech a prostředcích zpracování. Lze předpokládat, že i interní auditor by mohl být v konfliktním postavení, pokud objektivně může vznikat obava, že hodnocení auditu by s ohledem na zavedené postupy při zpracování nemusely být provedeny objektivně (zpravidla tomu tak bude, ledaže podnikatel zavedl specifická opatření pro zpracování a hodnocení auditu oproti jinak běžným základním postupům)
  • zapojit pověřence do veškerých záležitostí souvisejících s ochranou osobních údajů a poskytnout mu zdroje nezbytné k plnění jeho úkolů (čl. 38 odst. 1 GDPR) a zveřejnit jeho údaje (čl. 37 odst. 7 GDPR)

 

2. PROVÉST ZÁKLADNÍ AUDIT ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

  • zajistit základní audit zpracování osobních údajů, který má za cíl zmapovat faktickou situaci u podnikatele  – vytvoření některého z modelů tzv. „datové mapy“
  • zjistit, do jaké míry se podnikatele GDPR dotkne, zejména jaké osobní údaje zpracovává, pro jaké účely, po jakou dobu osobní údaje uchovává, kde se zpracovává a jak riziková daná zpracování jsou

 

3. NASTAVIT VNITŘNÍ PROCESY A ZAJISTIT ODPOVÍDAJÍCÍ DOKUMENTACI

  • nastavit kulturu podnikatelského  subjektu: monitoring, přezkoumání, zhodnocení postupů zpracování osobních údajů s cílem dodržení požadované zásady minimalizace zpracování a ukládání osobních údajů
  • připravit si odpovídající dokumentaci: záznamy o činnostech zpracování (čl. 30 GDPR), posouzení vlivů na ochranu osobních údajů (čl. 35 GDPR)
  • proškolit zaměstnance, kteří nakládají s osobními údaji, např. mají přístup do databází

 

4. REVIDOVAT SMĚRNICE A DOKUMENTY NA OCHRANU OSOBNÍCH ÚDAJŮ

  • zajistit, aby byl text zásad zpracování osobních údajů či souhlasů se zpracováním v souladu s GDPR psán srozumitelným a jasným jazykem

 

5. ZAJISTIT BEZPEČNOST ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

  • zabezpečit osobní údaje po technické a organizační stránce, tj. organizačně v dokumentech určit např. přístupové role a stanovit technické prostředky k jejich zabezpečení jako např.: o používat odpovídající technické zařízení a programové vybavení způsobem, který vyloučí neoprávněný či nahodilý přístup k osobním údajům ze strany jiných osob, o údaje v elektronické podobě uchovávat na zabezpečených serverech nebo na nosičích dat, ke kterým mají přístup pouze pověřené osoby na základě přístupových kódů či hesel, o zajistit dálkový přenos údajů buď pouze prostřednictvím veřejně nepřístupné sítě, nebo prostřednictvím zabezpečeného přenosu po veřejných sítích, o písemné dokumenty obsahující osobní údaje uchovávat na zabezpečeném místě (uzamykatelná skříň, místnost, atd.), přičemž zároveň vést řádnou evidenci o pohybu takových písemných dokumentů, o nemožnost nahrávat data na soukromé USB klíče, apod.
  • kategorizovat bezpečnostní opatření v závislosti na riziku zpracování
  • zabezpečit přičitatelnost (stanovit pravidla pro přístup k datům (hesla a role), zajistit logování)
  • zajistit mechanismus detekce incidentů

 

6. REVIDOVAT SMLUVNÍ VZTAHY

  • podnikatel, který vystupuje v pozici správce, by měl revidovat smlouvy o zpracování osobních údajů se svými zpracovateli, a to z hlediska nových požadavků kladených na tyto smlouvy dle GDPR
  • podnikatel, který vystupuje v pozici zpracovatele osobních údajů pro správce, by měla posoudit své možnosti a schopnosti před převzetím povinností od správců

 

7. PŘIPRAVIT PROCESY, JAK REAGOVAT NA UPLATNĚNÁ PRÁVA SUBJEKTŮ ÚDAJŮ

  • zavést či zrevidovat postupy, jak co nejrychleji a nejefektivněji reagovat v případě, kdy subjekt údajů uplatní vůči podnikateli své právo na přístup k osobním údajům, výmaz, opravu, omezení zpracování, vznese námitku proti zpracování apod.

 

8. PŘIPRAVIT MECHANISMY PRO PŘÍPADY PORUŠENÍ OCHRANY OSOBNÍCH ÚDAJŮ SUBJEKTU ÚDAJŮ

  • připravit jasné postupy pro případné porušení osobních údajů
  • připravit postupy pro ohlašování incidentů ve vztahu k Úřadu pro ochranu osobních údajů i ve vztahu k subjektům údajů

 

9. KONTINUÁLNÍ DODRŽOVÁNÍ ZÁKLADNÍCH ZÁSAD

  • u každého osobního údaje mít jasně stanovený účel jeho zpracování, který není v rozporu s právními předpisy nebo oprávněnými zájmy subjektů údajů (měnit účel v průběhu zpracování principiálně lze, ale pouze ve značně omezeném rozsahu)
  • každý osobní údaj musí být pro daný účel zpracován na základě platného právního titulu/důvodu (čl. 6 GDPR) (zákonné zmocnění, oprávněný zájem, veřejný zájem, životně důležitý zájem, smlouva, výjimečně pak souhlas subjektu údajů)
  • zpracovávat je možné pouze osobní údaje v nejmenším možném rozsahu, který ještě postačuje ke splnění účelu zpracování (zásada minimalizace) (čl. 5 GDPR)
  • je-li právním důvodem pro zpracování osobních údajů souhlas subjektu údajů, musí splňovat náležitosti dle GDPR (před udělením souhlasu náležité informování a poučení mimo jiné i o možnosti odvolání souhlasu) a udělení souhlasu musí být podnikatel v roli správce kdykoliv prokázat (čl. 7 GDPR)
  • v každém případě zpracování osobních údajů musí být subjekt údajů ze strany správce náležitě informován o podmínkách zpracování údajů a o svých souvisejících právech (čl. 12 GDPR)
  • průběžně dbát na bezpečnost osobních údajů implementací technických a organizačních opatření adekvátních danému účelu zpracování, kategorii zpracovávaných údajů a rizikům, která mohou být s daným zpracováním spojena (čl. 25 GDPR)
  • zajistit právní titul k případnému předání osobních údajů mimo EU/EHS
  • zavázat osoby, které přistupují k osobním údajům, či je dále zpracovávají, dodržovat vnitřní směrnice regulující ochranu osobních údajů uvnitř podniku (směrnice a zásady ochrany osobních údajů), zajistit seznámení těchto osob s vnitřními dokumenty a jejich dodržování důsledně kontrolovat a vynucovat
  • určit oddělení, týmy či jednotlivce odpovědné za jednotlivé druhy zpracování
  • náležitě vyškolit zaměstnance, kteří s osobními údaji nakládají
  • v případě jakýchkoliv pochybností při konkrétních zpracováních se poradit s odborníky.

 

D) TYPICKÝ PRŮBĚH GDPR PROJEKTU (AUDITU)

Projekty GDPR lze členit do tří základních fází, které obsahují dílčí navzájem se podmiňující plnění poradců. Nejčastěji subjekty, které se chtějí podrobit kontrole, objednávají (právní) první fázi s tím, že na další fáze najímají specializované IT konzultanty nebo je řeší svépomocí interně.

V první fázi projektů většinou dochází k provedení právní analýzy specifik zkoumaného subjektu z pohledu požadavků GDPR. Povinnou součástí každého projektu v této fázi je zmapování zpracování osobních údajů v rámci procesů zkoumaného subjektu (vytvoření tzv. datové mapy) a určení požadavků GDPR a jejich dopadů (tzv. GAP analýza) s hodnocením závažnosti dopadu a rizika plynoucího z jejich nenaplnění.

První fáze přináší odpověď na otázky: které oblasti činnosti kontrolovaného subjektu podléhají GDPR, jaké má GDPR relevantní požadavky a jaké bezpečnostní mezery (gaps) je nezbytné odstranit.

Ve druhé fázi projektu dochází ke konzultacím vhodného řešení pro nakládání s osobními údaji a připomínkování a kontrole technických způsobů splnění (GAP analýzou identifikovaných) povinností, doporučených kroků a obchodních specifikací řešení v oblasti informačních technologií (IT). Poslední (třetí) fáze pak nejčastěji slouží k revizi nové IT architektury, kontrole zavádění zvoleného technického řešení a k právní revizi či vyhotovení interních metodik, směrnic, kodexů, formulářů, obsahu webových stránek nebo vzorových souhlasů se zpracováním osobních údajů. Poslední fázi někteří poradci zakončují závěrečnou zprávou o nakládání s osobními údaji v souladu s GDPR.

Většina poradců bude pro bezchybné provedení GDPR auditu po kontrolovaném podnikateli coby správci či zpracovateli osobních údajů požadovat zejména:

  • určení projektového manažera (kontaktní osoby)
  • seznam IT systémů a programových řešení pracujících s osobními údaji a popis IT architektury
  • poskytnutí veškerých existujících dokumentů souvisejících s osobními údaji (interní směrnice, politika zpracování osobních údajů, souhlasy se zpracováním osobních údajů, informace o zpracování osobních údajů obsažené ve smlouvách či obchodních podmínkách, smlouvy o zpracování osobních údajů, smlouvy o předání osobních údajů do zahraničí apod.)
  • opakovaná setkání s jeho vybranými zástupci za účelem sběru informací (zejm. o existujících procesech nakládání s osobními údaji, nastavení reakcí a odpovědí na uplatnění stávajících práv subjektů údajů, hlášení případů narušení bezpečnosti osobních údajů atd.)
  • kontrolu obsahové úplnosti datové mapy, na jejímž základě provádí poradce veškeré další kroky
  • účast na školení (vybraných zástupců k vyplňování datové mapy, všech klíčových zástupců k představení nápravných kroků po GAP analýze atd.)

 

V případě dalších požadavků jsme připraveni poskytnout potřebná doplnění a zodpvědět případné dotazy.

 

 

S pozdravem

 

Mgr. Michal Janík

JUDr. Tomáš Samek

advokáti   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dotazník k dopadům opatření v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 na členy ČMSMP

Vážení,

 

zasíláme Vám ještě jednou dotazník ke stažení ve Wordu: http://leteckaposta.cz/834911516, případně zde: https://www.uschovna.cz/zasilka/WRBSPB4CDK7MJ3U2-SV7

 

Prosíme o vyplnění do 10. dubna a zaslání zpět na melisova@cmsmp.cz

 

Velmi děkujeme za spolupráci,

 

za celý Českomoravský svaz minipivovarů,

 

Tereza

Přílohy
docxDotazník [docx, 67 kB]

ČSPS - MPSV ČR - program antivirus

Dobrý večer,

 

aktuální informace z Ministerstva práce a sociálních věcí ČR pro programu Antivirus naleznete zde:

 

https://www.mpsv.cz/web/cz/antivirus

 

 

Dotazník k dopadům opatření v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 na členy ČMSMP

Vážení členové,

 

v návaznosti na avizovanou spolupráci s advokátní kanceláří PEYTON legal advokátní kancelář s.r.o., bychom Vás chtěli požádat o vyplnění krátkého dotazníku - ZDE. Prosíme vyplňte do 10. dubna a zašlete zpět na melisova@cmsmp.cz

 

Dotazník se týká opatření přijatých orgány veřejné moci souvisejících s onemocněním COVID-19 a z důvodů těchto opatření vzniklých a hrozících následků, zejména škod, pro Vás jako podnikatele a členy Českomoravského svazu minipivovarů z.s. (ČMSMP).

 

Na základě poskytnutých informací uvedených v tomto dotazníku bude, pokud souhlasíte, advokátní kanceláří provedena analýza dopadů opatření přijatých orgány veřejné moci v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 a z důvodů těchto opatření vzniklých a hrozících škod pro členy ČMSMP a příprava dalších kroků za členy ČMSMP vůči státu, včetně vyvolání jednání a provedení případných právních kroků k ochraně zájmů členů ČMSMP a dále následně v případě neúspěchu jednání budou podniknuty kroky k vymožení příslušných nároků, zejména náhrady škody, za každého člena, který advokátní kanceláři udělí plnou moc. Plná moc Vám bude zaslána obratem na Vaši žádost.

 

Přestože nedávno došlo k nahrazení krizových opatření Vlády ČR mimořádnými opatřeními Ministerstva zdravotnictví a v důsledku této změny k určitému oslabení postavení těmito opatřeními poškozených podnikatelů, existuje podle právní odborné veřejnosti mnoho důvodů a argumentů pro to, aby se náhrady škody podle krizového zákona mohli poškození domáhat, a to jak za prvních 10 dní trvání omezení nařízeními Vlády ČR, tak i za dobu platnosti omezení vyhlášených Ministerstvem zdravotnictví podle zákona o ochraně veřejného zdraví.

 

Pro podrobnější seznámení s touto problematikou si můžete přečíst článek naší partnerské kanceláře zde: https://www.peytonlegal.cz/krizova-opatreni-minzdr-covid-dopady/.

 

Po shromáždění těchto údajů bude rozhodnuto o dalším postupu. 

 

V případě jakýchkoliv dotazů či potřeby pomoci s vyplněním dotazníku se můžete obrátit na Mgr. Martina Pospíchala, advokáta PEYTON legal advokátní kancelář s.r.o., jehož kontaktní údaje jsou:

 

Mgr. Martin Pospíchal, advokát

tel.: +420 774 624 288

email: pospichal@plegal.cz

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

PR Manager

774 996 628

melisova@cmsmp.cz

Přílohy
pdfBez názvu [pdf, 441 kB]
pdfBez názvu [pdf, 269 kB]

Nabídka měření obsahu kyslíku ve vašich produktech - zdarma

Vážení,

 

dovolujeme si Vám přeposlat zajímavou nabídku:

 

"Vážení obchodní přátelé,

otázka expirace piva je v současné době velmi aktuální téma, přičemž obsah kyslíku v pivu je klíčovým parametrem. Rádi bychom Vám zdarma nabídli měření obsahu kyslíku ve vašich produktech, které jsou v jakýchkoliv obalech, např. sklo, PET, plechovka, KEG, tank. 

V případě vašeho zájmu nás prosím kontaktuje na emailu: info.cz@anton-paar.com a nebo telefonu 233 356 634. Rádi vám pomůžeme."

 

Medailonek na webu minipivo.cz

Vážení pivovarníci,

 

chtěli bychom Vás požádat o kontrolu vašeho medailonku na webu www.minipivo.cz - pokud jsme na toto téma již komunikovali, tento email neberte v potaz. 

 

Pokud ve svém medailonku najdete cokoli, co chcete změnit či doplnit, prosím, pošlete informace. 

 

Pokud svůj medailonek nenajdete, zašlete prosím následující informace:

 

pro pivovary - jméno pivovaru, kraj, adresa, kontaktní osoba, email, telefon, webové stránky, informacne o pivovaru, fotografie (v jpg), logo (křivky i jpg)

Inspirovat se můžete například zde http://www.minipivo.cz/cz/pivovarsky-dum-praha/

 

pro společnosti - zkontrolujte si prosím údaje na http://www.minipivo.cz/cz/dodavatele/ a případně zašlete informace, které chcete upravit či doplnit

 

Velmi děkujeme za spolupráci.

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

PR Manager

774 996 628

Ochranné pomůcky - brýle a ochranné obleky

Vážení,

 

dovolujeme si Vám přeposlat informaci z Potravinářské komory ČR o možnosti dodávky ochranných obleků a ochranných brýlí. Kromě poptávaných ochranných pomůcek (roušek a respirátorů) a dezinfekčních prostředků mají možnost distribuovat také prozatím v omezeném množství ochranné obleky a ochranné brýle.

 

V PŘÍPADĚ ZÁJMU KONTAKTUJTE, PROSÍM, PŘÍMO POTRAVINÁŘSKOU KOMORU ČR, paní KŘÍŽOVOU – krizova@foodnet.cz.

 

 

V. Dlouhý: dnešní aktuality o dopadech vládních opatřeních na podnikatele (26.3.2020)

Vážení,

 

přeposíláme Vám aktuality z HK ČR:

 

"Vážení členové Hospodářské komory,

 

dovoluji si Vám zaslat aktuální informace o aktivitách Hospodářské komory ČR ve vztahu k podnikatelům.

  • Dnes jsme se zásadně ohradili proti snaze vlády komplikovat legitimní nároky podnikatelů na náhradu škody.

Reagovali jsme tak na rozhodnutí vlády prodloužit uzavření vybraných prodejen a provozoven do 1. dubna nikoliv již podle vládního nařízení spadajícího pod krizový zákon, ale podle zákona o ochraně veřejného zdraví. Můžeme si to vykládat tak, že stát se snaží minimalizovat nároky na náhradu škody, což chápeme. Ale pak upozorňujeme, že logickým zájmem podnikatelů bude uplatňovat náhrady škod a minimalizovat své ztráty. Podle našeho výkladu podnikatelé mají nárok na úhradu škod, ať už je to podle krizového zákona nebo zákona o ochraně veřejného zdraví. Odpovědnost státu za vzniklé škody zůstává. Více informací naleznete v dnešní tiskové zprávě.

  • Výstupy z dnešního jednání vlády:
  • Ministerstvo zdravotnictví na základě dnešního jednání vlády vydalo mimořádné opatření, kterým se prodlužuje zákaz maloobchodního prodeje a prodeje služeb v provozovnách, s výjimkou vybraných prodejen. Nově se do výjimek zařadilo zámečnictví, servis výrobků a strojů pro domácnost, myčky automobilů a také činnosti týkající se pohřbívání. Zákaz prodeje se také nevztahuje na poskytování ubytovacích služeb, a to osobám za účelem výkonu povolání a cizincům s pracovním povolením či do doby opuštění území České republiky.

Zmírněný zákaz tak umožní mj. Částečně otevřít hotely a penziony. Ubytovat se v nich bude možné například kvůli výkonu podnikání či práce, a to včetně cizinců s pracovním povolením na území ČR.

  • Vláda také vzala na vědomí vyhlášení programu podpory malých podniků postižených celosvětovým šířením onemocnění COVID-19 s názvem Ošetřovné pro OSVČ. Vyhlášením tohoto dotačního programu realizuje Ministerstvo průmyslu a obchodu záměr podpořit živnostníky, kteří kvůli mimořádnému opatření vlády, jímž byly uzavřeny základní a střední školy, museli přestat vykonávat svou živnost a starat se o děti. Vláda už odsouhlasila, že stát těmto podnikatelům vyplatí 424 korun za den.
  • Živnostníci, kterým vládní nařízení poškodilo podnikání, budou dostávat od státu 15 tisíc korun měsíčně po dobu trvání omezení. Ministryně financí Schillerová připraví návrh zákona, který vláda schválí v pondělí.
  • Dnes jsme zaktualizovali přehled požadavků HK ČR pro podnikatele postižené přímo či nepřímo koronavirem. Přehled nově čítá 21 požadavků. Mezi ty nové patří zavedení tzv. hotovostního principu odvádění daně z přidané hodnoty, která počítá s platbami DPH jen za skutečně proplacené faktury (více informací naleznete v dnešní tiskové zprávě) a dále plošný odklad záloh na silniční daň.
  • Vážím si Vaší důvěry, se kterou se obracíte na Hospodářskou komoru. K dnešnímu evidujeme již více než 1300 dotazů a podnětů. Děkuji za spolupráci společnosti NEWPS.CZ a také právním kancelářím - Havel & Partners; Becker & Poliakoff; AK Němec, Bláha & Navrátilová; AK Felix; Frank Bold Advokáti; PRK Partners; VIA IURIS; ARROWS a VINDICTA.
  • Dnes jsme Vám rozeslali anketu k poslednímu vývoji ve Vaší firmě ve spojitosti s koronavirem. Vaší reakce využijeme při dalším postupu HK ČR, zejména při komunikaci se státními orgány s cílem ulehčit podnikatelům v současné tíživé situaci. Abychom Vám mohli být v této situaci nápomocni, musíme znát Vaši konkrétní situaci a nejbližší plány, proto Vás prosím o její vyplnění. Anketa bude otevřena jen pár nejbližších dní.
  • Se současnou situací se snaží kreativně vypořádat také Hudební divadlo Karlín, které ve spolupráci s partnery, mezi nimiž je i Hospodářská komora nebo COT media, vytvořilo charitativní projekt Hudební divadlo Karlín ŽIVĚ, který má pomáhat především seniorům. Jeho základní myšlenka je prostá: Když nemohou lidé do divadla, může divadlo za lidmi domů prostřednictvím moderních technologií. Již tento pátek 27. 3. 2020 bude od 20:00 hod. první živé vysílání. Streamy budou poté pokračovat pravidelně každý pátek a sobotu ve 20:00 hod. Sledovat je můžete zde. Výtěžek z projektu bude primárně použit na nákup zdravotnických potřeb a materiálu pro seniory. Projekt už dnes vytváří platformu pro širší rámec pomoci, do níž se mohou zapojit především podnikatelé. Už v tuto chvíli je v projektu angažováno mnoho významných firem, další se do projektu vstoupit chystají. Připojte se k tomuto charitativnímu projektu a pomozte potřebným. Kontakt a více informací naleznete zde.
  • I dnes ZDE opět najdete shrnutí pro podnikatele důležitých mediálních zpráv ohledně koronaviru.

 

Přeji Vám mnoho sil a pevné zdraví.

S úctou,

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR

Hospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
www.komora.cz"

Přílohy
pdfBez názvu [pdf, 161 kB]
pdfBez názvu [pdf, 335 kB]

Právní pomoc potravinám - PKČR a PEYTON legal

Vážení členové,

 

rádi bychom Vás informovali o tom, že byl dnes spuštěn webový projekt Právní pomoc potravinám - https://help.potravinycesko.cz/, který vytvořila advokátní kancelář PEYTON legal ve spolupráci s Potravinářskou komorou ČR.,

 

Projekt má za cíl v nelehké době pandemie koronaviru (COVID-19) poskytnout českým provozovatelům potravinářských podniků a ostatním producentům potravin, kteří jsou zasaženi současnou krizí či vynakládají obrovské úsilí k udržení zásobování obchodů a obyvatel, bezplatné právní poradenství o základních právních otázkách souvisejících se současnou situací.

 

Web Právní pomoc potravinám obsahuje databázi v rámci projektu položených právních otázek a zodpovězených odpovědí řazenou do jednotlivých témat. Databáze je vytvářena z jednotlivých dotazů tazatelů a lze v ní vyhledávat.

 

Nenajde-li odpověď na svůj dotaz, neváhejte jej položit na webu přes tlačítko „Zeptejte se“. Bude-li Váš dotaz odpovídat účelu projektu, právníci z advokátní kanceláře PEYTON legal jej pro Vás zodpoví.

 

 

Možnost zdarma oslovit pivní uživatele

Vážení,

 

dovolujeme si Vám předat následující nabídku:

 

"Vážení

 

vzhledem k situaci, které aktuálně pivovary čelí, Vám nabízíme možnost zdarma oslovit uživatele naší aplikace Brewee (Pivovary) s Vaší aktuální nabídkou (prodej piva, způsoby vyzvednutí atd.). Máme v ČR víc než 20 000 aktivních uživatelů, kteří se pro pivo rádi staví.

 

Vice informací získáte zde: https://www.brewee.app/cs/pomoc-pivovarum/

 

V případě Vašeho zájmu kontaktujte Miroslava Novosvětského - email: novosvetsky@mobilesoft.eu, telefon: +420 725 103 294"

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů,

 

Tereza

V. Dlouhý: dnešní aktuality o dopadech vládních opatřeních na podnikatele (25.3.2020)

Vážení,

 

dovolujeme si Vám přeposlat aktuální informace z Hospodářské komory ČR:

 

"Vážení kolegové,

 

dovoluji si Vám zaslat aktuální informace o aktivitách Hospodářské komory ČR ve vztahu k podnikatelům.

  • Výstupy z dnešního jednání Senátu Parlamentu ČR

Senátoři dnes na mimořádné schůzi schválili a podpořili všechny vládní návrhy zákonů související s koronavirem ve znění, které mu předložili poslanci.

Pro podnikatele je důležitá především tato nová legislativa:

  • Návrh zákona o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu

Dochází k odložení startu poslední vlny EET o 3 měsíce od ukončení nouzového stavu, tedy nejdříve k 1. červenci 2020.

  • Návrh zákona o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020

Stát bude vyplácet ošetřovné za celou dobu uzavření škol kvůli koronavirové krizi, a to rodičům dětí do 13 let, kteří s potomky zůstali doma. Rodič dostane 60 procent redukovaného vyměřovacího základu, a to i zpětně. Příspěvek státu dostanou i OSVČ.

  • Návrh zákona o některých úpravách v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a důchodového pojištění v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020

Odpouští se na půl roku zálohy pojistného na sociální pojištění a prakticky se o polovinu snižuje pojistné, které budou muset příští rok OSVČ platit za letošek.

  • Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů

Odpouští se na půl roku zálohy pojistného na zdravotní pojištění a prakticky se o polovinu snižuje pojistné, které budou muset příští rok OSVČ platit za letošek. Odsouvá se termín podání přehledu o příjmech a výdajích zdravotním pojišťovnám.

Předpokládáme, že všechny parlamentem projednané zákony urychleně podepíše i prezident republiky, a nová legislativa vstoupí brzy v platnost.  

Více informací k jednotlivým návrhům zákonů se můžete dočíst na webových stránkách Senátu PČR.

  • Novelu Zákona o státním rozpočtu na rok 2020 prezident republiky Miloš Zeman podepsal již dnes. V tomto případě se senát dle nastavených legislativních pravidel novelou nezabývá.

Schválený schodek letošního státního rozpočtu se zvýší z původních 40 miliard na 200 miliard korun, čímž se mj. vytvoří prostor pro kompenzační výdajové programy i pro úlevy na daních a pojistném.

  • Na základě výsledků dnešního jednání prezidia HK ČR přicházíme s dalším námětem k již zveřejněnému devatenácteru, který se v posledních dnech ozývá z naší členské základny:

Odvádění DPH pouze z uhrazených faktur. MF by mělo využít prostor daný evropskými směrnicemi a urychleně připravit novelu zákona o DPH, která by prozatím dočasně zavedla alespoň pro některá plnění tzv. hotovostní princip odvádění daně. V souvislosti s mimořádnými problémy v cash flow odběratelů se řada zejména malých firem dostává do problémů, když má zaplatit daň z poskytnutého zboží nebo služby, aniž by za ně dostala zaplaceno.

  • Požádal jsem ministryni práce i ministryni financí, aby vládou schválený program státních kompenzací pro zaměstnavatele, tzv. Cílený program podpory zaměstnanosti Antivirus, byl ve prospěch zaměstnavatelů upraven. Pro vás zaměstnavatele bude klíčová metodika, podle níž budete moct žádat stát o podporu. MPSV jsme proto dnes večer navrhli několik úprav této metodiky, kterými chceme dosáhnout spravedlivých parametrů programu. Jako příklad uvedu dva:
  • Podle našich analýz výše příspěvku přepočítaná na 1 zaměstnance by byla nyní „zastropována“ příliš nízko. Stát se sice chystá přispívat na vyplácené náhrady mezd 50 nebo 80 %, jenže tato nahrazovaná měsíční mzda bude limitována mediánem, tedy částkou 31 tisíc Kč. A to je problém. Firmy s vyššími mzdami – a nemusí to být ani výrazně nadprůměrné mzdy – by tak dostaly od státu relativně méně.
  • Druhý příklad. Zaměstnavatel by z náhrad mezd odváděl také odvod zdravotního a sociálního pojistného „za sebe“. To fakticky snižuje váhu státního příspěvku na celkových mzdových nákladech firem. Proč? Protože z každé obdržené stokoruny zaměstnavatel obratem státu odvede 34 Kč. Požádali jsme proto, aby stát dočasně zrušil měsíční odvody pojistného, přechodně je výrazně snížil nebo je alespoň na půl roku odložil s postupným splácením v následujících letech.

Věřím, že mi MPSV vyjde vstříc. Jakmile bude metodika hotová, vysvětlíme vám, jak tuto podporu čerpat.

  • Pro všechny z Vás, kteří zvažují s ohledem na současné okolnosti přerušení živnosti, jsme shromáždili na webu věnovanému Právnímu elektronickému systému potřebné informace k tomuto kroku – více zde. Další užitečné informace pro OSVČ naleznete v tomto dokumentu.
  • Hospodářská komora ČR reprezentovaná Zdeňkem Zajíčkem, prezidentem ICT Unie, se v tuto chvíli snaží společně s Českou bankovní asociací a Ministerstvem vnitra ČR najít cestu, jak si zřídit na dálku datovou schránku prostřednictvím bankovní identity, kterou již nyní podnikatelé přistupují k internetovému bankovnictví. Pokud bychom nalezli technické a právní řešení, mohlo by se něco takového zprovoznit do 14 dnů. Společné expertní týmy na tom každý den intenzivně pracují, takže již během několika hodin či dnů bude jasno, zda bude tato možnost realizovatelná. V kladném případě by už nikdo z podnikatelů nemusel chodit na pobočku České pošty a jiných úřadů, a mohl by si datovou schránku zřídit z pohodlí domova.
  • Dnes jsme navázali spolupráci se společností Wolters Kluwer, která patří k předním odborným vydavatelstvím v České republice, ohledně zpřístupnění katalogu vzoru smluv. Tuto jedinečnou možnost brzy zpřístupníme pro všechny členy Hospodářské komory ČR zcela zdarma. Věřím, že o spuštění této nabídky Vás budu moci informovat již zítra.
  • Na webových stránkách komory jsme umístili další informace našich začleněných společenstev v souvislosti s koronavirem. Dnes jsme zveřejnili např. vyjádření Asociace komunikačních agentur k situaci COVID-19 či  stanovisko Unie filmových distributorů k současnému nouzovému stavu.
  • Připomínám, že také Deník shromažďuje příběhy vás, živnostníků, na které tvrdě dopadla vládní opatření. Redakce Deníku spolu s Hospodářskou komorou pomáhá zodpovídat dotazy čtenářů. Jak živnostníci hodnotí kroky vlády? Čtěte zde. Deník také dnes upozorňuje, že úřady práce začínají plnit propuštění zaměstnanci zde.
  • V návaznosti na pondělní informaci o iniciativě Zdeňka Pohlreicha, která spočívá v rozvozu jídel zdarma složkám integrovaného záchranného systému, Vám chci upřímně poděkovat, že i v této pro mnohé složité ekonomické situaci přispíváte. I díky Vám se podařilo vybrat již přes 1,2 mil. Kč. Pro všechny zájemce o zapojení připomínám, že přispět lze na transparentní účet KB 6770217/0100.
  • Od dnešního rána můžete na našem webu i na komorovém kanálu YouTube nalézt nové video, ve kterém mj. reaguji včerejší jednání Poslanecké sněmovny.
  • Vzhledem k vysoké poptávce informací ze strany zahraničních podnikatelů či manažerů publikujeme aktuální informace ke COVOD-19 i na anglickou verzi komorového webu. I zde můžete nalézt video s mým vzkazem.
  • ZDE opět najdete shrnutí mediálních výstupů ohledně koronaviru.

 

Tuto informaci jsme rozeslali i na členskou základnu.

 

S pozdravem a přáním pevného zdraví,

Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR

Hospodářská komora České republiky
Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15  110 00 Praha 1
www.komora.cz"

Přílohy
pdfBez názvu [pdf, 161 kB]