Závěry z legislativního semináře VÚPS – ČMSMP

Závěry z legislativního semináře VÚPS – ČMSMP

 

Hlavním tématem legislativního semináře byla přednáška ing. Michaely Mezerové, v níž vysvětlila postoje ČZPI k probíhajícím změnám legislativy v oblasti značení potravin a kontrol ČZPI v příštím roce. Z její přednášky vybíráme hlavní body :

 

Základní potravinářská legislativa : tzn. kde co hledat

Nařízení 178/2002 – obecné požadavky potravinového práva

  • Bezpečnost – čl. 14
  • Klamání – čl. 16
  • Povinnosti PPP – čl. 17
  • Sledovatelnost – čl. 18
  • Odpovědnost PPP za potraviny – čl. 19

 

Nařízení 852/2004 – hygiena

 

Zákon 110/1997 Sb. – zákon o potravinách – od 1.1.2015 platí novela

  • Povinnosti výrobce potravin PPP - § 3 – např.
  • dodržovat požadavky na jakost a bezpečnost potravin
  • technologické a hygienické požadavky v celé fázi výroby (tzv. od vidlí po vidličku)
  • Značit výrobky v češtině
  • Registrace u SZPI

 

Značení potravinářských výrobků řeší především

  • Zákon o potravinách
  • Vyhláška o označování 1169 / 2011
  • Vyhláška 335/1997 Sb.

Dotazy a odpovědi k vyhlášce 1169/2011 najdete v češtině na adrese

http://ec.europa.eu/food/food/labellingnutrition/foodlabelling/docs/qanda_application_reg1169-2011_cs.pdf

Funguje to, i když je to dost nepřehledné a složité.

  

Definice ke značení:

  • Informace o potravinách – u piva nesmí obsahovat zdravotní tvrzení a to ani v reklamním materiálu – odpovídá výrobce, tedy Vy
  • Etiketa
  • Zorné pole – vše co se na etiketě dá přečíst z jednoho zorného úhlu
  • Hlavní zorné pole – to zorné pole, kterého si spotřebitel všimne nejdříve
  • Čitelnost – vzhled informace daný např. velikostí písma, odstupy mezi řádky, kontrastem podkladu a textu atd.
  • Zákonný název, vžitý název a popisný název

 

Co na etiketě piva musí být povinně :

  • Název potraviny – zákonný název např. světlý svrchně kvašený pšeničný ležák
  • legislativa názvů by se měla co nejdříve změnit, ale zatím musíme dodržovat všechny blbosti, které nám vyhláška 110/1997 ukládá
  • Složení – např. Voda, Ječné slady (může být vícero druhů), chmelové produkty, kvasnice – v pořadí dle procentuálního obsahu v pivu. Vody je nejvíc, potom slad, chmel a nakonec kvasnice. Do složení nemusí být uvedeny:
  • Přídatné látky a enzymy přenosem – pokud už v konečném výrobku neplní technologickou funkci – např. enzymy ve varně
  • Nosiče a látky používané obdobným způsobem - např. křemelina
  • Látky, které nejsou aditivem, ale které jsou používány obdobně jako pomocné látky a v konečném výrobku jsou nadále přítomny (i ve změněné formě)

POZOR – alergen musí být uveden vždy!!! – není stanoven limit

  • Zdůraznění alergenů – odlišit od ostatního textu zvýrazněním, podtržením, či jinak
    V případě piva – ječné slady, pšeničné slady
  • Čisté množství potraviny – u nás objem např. 0,33 l nebo 0,5 l
  • DMT/DP – musí být napsáno Minimální trvanlivost do ………………
    Formulace ve smyslu trvanlivost 30 dnů a označení dne stočení už se neuznává.
  • Zvláštní podmínky uchování nebo podmínky použití - např. Skladovat v chladu, temnu
  • Jméno/obchodní název a adresu PPP dle čl. 8 – adresa dle Obchodního rejstříku
  • Obsah alkoholu – pro nápoje s obsahem alkoholu nad 1,2% obj. např. 4,8 % obj. Uvádí se na jedno desetinné místo s tolerancí +- 0,5 % obj. u piva s obsahem do 5,0 % obj. a s tolerancí +- 1,0 % obj. při obsahu nad 5,0 % obj.
  • Výživové údajeu piva být nemusí
  • Pasterace – pokud bylo pivo pasterováno, musí to být uvedeno
  • Vyhláška 335/1997 Sb.  rozlišuje pivo:

 

  • Kvasnicové – pivo s přídavkem kvasničné kultury nebo rozkvašené mladiny
  • Pokud nebyla provedena filtrace – jde o pivo „nefiltrované“
  • Kvasnicové pivo – do složení se uvede přídavek kvasnic nebo rozkvašené mladiny,
  • U nefiltrovaného piva kvasnice ve složení uvádět nemají - má být uvedena:

 

Povinná informace (§13 odst. 1 písm. d) vyhl. 335/1997 Sb.) – nefiltrované

Doplňující informace  - zákal je způsoben zbytky kvasnic a nejedná se o kvalitativní vadu.

 

 

V případě uvádění na trh před prodejem spotřebiteli nebo prodeji pro společné stravování. To znamená do hospod mohou být na obale - krytce sudu jen některé údaje a zbytek musí být v obchodních dokladech (balící list, faktura) – minimálně: název, DMT/DP, podmínky úchovy nebo použití, PPP

 

Zatím to prakticky nikdo z nás nedělá, ale ČZPI to bude od 1. ledna kontrolovat !!!

Povinné Informace musí být viditelné, snadno čitelné, nezakryté

  • Pro povinné informace povinná minimální velikost písma, malé x o výšce 1,2 mm
  • Povinný kontrast zatím není stanoven – bude posuzováno případ od případu
  • Název + množství + obsah alkoholu – musí být v jednom zorném poli - pokud jsou uvedeny víckrát – pak alespoň jednou ve stejném zorném poli
  • Čitelnost – obecná definice v čl. 2 odst. 1 písm. m) nařízení - zkrátka se to musí dát přečíst bez lupy

Jakmile uvedete informaci typu „Desítka“ či „Dvanáctka“ ať už textem nebo číslicí, ČZPI bude kontrolovat, zda to má opravdu požadovanou původní stupňovitost mladiny (EPM). Tedy “Desítka“ musí mít 10,00 – 10,99 % EPM a „Dvanáctka“ 12,00 – 12,99 % EPM.

Do budoucna se chystá změna vyhlášky tak aby označení a technologie odpovídaly zaběhlým terminologiím – piva deklarovaná odbornou literaturou jako tmavá/pšeničná, by měla být tmavá/pšeničná, Ale by mělo být pouze svrchně kvašené atd.

 

Dalším bodem bylo rozšíření působnosti orgánů Hygieny a ČZPI. To pro nás znamená, že od 1.1.2015 mohou orgány ČZPI v restauračních  minipivovarech kontrolovat i kuchyňská zařízení a naopak Hygiena může kontrolovat minipivovar.

Pro nás to znamená, konec skladování masa a zeleniny v ležáckých sklepích a chmele v kuchyňských lednicích. Zkrátka dodržovat hygienické a technologické předpisy v obou provozech.

ČZPI bude po nás chtít tři zásady :

  • Dodržovat požadavky legislativy na označování – obecné i na pivo
  • Dodržovat informace poskytnuté spotřebiteli na etiketě
  • Dodržovat technologické postupy

 

Tak ať se Vám to všem v roce 2015 daří.

 

Ještě dvě připomínky na konec :

Evidence výroby by měla umožnit dohledat u výrobní šarže hotového výrobku, kdy byl vyroben, uvařen a z čeho (přehled surovin, od koho a jaké měly složení). To platí pořád, ale ještě to nikdo u nás nekontroloval. Velké pivovary by nás na tom snadno mohly nachytat. Podívejte se, oni prodávají něco o čem ani nevědí kdy a z čeho to uvařili. Zkuste si v tom udělat systém a pořádek.

Od 13.12.2014 platí označování alergenů v jídelních lístcích, ale zatím se nikdo moc nezamýšlí nad tím, že pivo obsahuje také alergen (ječný slad – lepek) a tudíž to v restauraci musí být někde oznámeno, stejně jako alergeny v jídlech.  

 

Přílohy

Závěry z legislativního semináře VÚPS [docx, 26 kB]
Vystoupení RNDr. Matoulkové [ppt, 4342 kB]

BrauBeviale – nový kód

Vážení,

 

moc se omlouváme, z BrauBeviale nám zaslali špatný kód, jak jste mnozí upozornili.

 

Správný kód na rok 2019 je: BB19CMMA

 

Teď už Vám registrace bude fungovat.

 

Registrovat se můžete na webu www.braubeviale.de/en/visitors/tickets - získáte tak permanentní vstupenku zdarma.

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů Vám přeji krásný den,

 

Tereza

BrauBeviale – vstupenky pro členy ZDARMA!

Mezinárodní veletrh BrauBeviale na sebe nedá dlouho čekat, své brány otevře již v úterý 12. listopadu.

 

Přijeďte se informovat o novinkách, které nápojový průmysl přináší. Nabídka 1100 vystavovatelů, z nichž 53 % pochází ze zahraničí (37 z České republiky), pokrývá celý procesní řetězec výroby nápojů od surovin přes technologie a komponenty až po balení a marketing.

 

Českomoravský svaz minipivovarů se aktivně podílí na doprovodném programu v rámci  přehlídky Craft Drinks Area, která se po celou dobu veletrhu koná v hale 6, budou zde prezentována také česká piva.

 

Díky nadstandartní spolupráci pořadatelem veletrhu můžeme všem našim členům nabídnout vstupenky zdarma. Po registraci e-codu BB18CMMA na webu www.braubeviale.de/en/visitors/tickets získáte permanentní vstupenku zdarma.

 

Podrobné informace k veletrhu, k doprovodnému programu a katalog vystavovatelů naleznete na https://www.braubeviale.de/en.

 

Případné dotazy můžete směřovat na zastoupení veletrhu v ČR na společnost PROveletrhy www.proveletrhy.cz

 

Těšíme se na setkání s Vámi na veletrhu BrauBeviale.

 

Za celý Českomoravský svaz Vám přeji krásný den,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

PR Manager

774 996 628

Vstupenky na BrauBeviale ZDARMA

Vážení, máme pro vás vstupenky na BrauBeviale ZDARMA!

 

Dovolte, abychom Vás pozvali na letošní veletrh BrauBeviale, který se uskuteční od 12. do 14. listopadu, již tradičně na výstavišti v Norimberku.

Díky nadstandartní spolupráci s organizátory veletrhu BrauBeviale a Českomoravským svazem minipivovarů jsme dostali nabídku volných lístků na veletrh pro členy svazu zdarma (cena vstupenky na místě je 50 EUR).

 

JAK LZE BEZPLATNOU VSTUPENKU ZÍSKAT?

  1. Jděte na tuto stránku www.braubeviale.de/en/visitors/tickets
  2. Zadejte e-code BB19CMMA
  3. Vstupenku si vytisknete a vezmete s sebou. Se vstupenkou již neprovádíte na místě žádnou další registraci, jdete přímo
  4. ke vstupním turniketům.

Aktuální seznam vystavovatelů naleznete zde: https://www.braubeviale.de/en/ausstellerprodukte/exhibitorlist

 

Těšíme se na setkání s Vámi na veletrhu BrauBeviale.

 

Za celý Českomoravský svaz přeji krásný den,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

PR Manager 

774 996 628

 

Státní zemědělská a potravinářská inspekce - Připomenutí zapsaného názvu - CHZO České pivo

Dobrý den,

 

ZDE vám zasíláme dopis týkající se CHZO České pivo, který jsme obdrželi od Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

 

Prosím, věnujte mu zvýšenou pozornost!

 

S pivovarským pozdravem

 

Dej Bůh štěstí!

 

Českomoravský svaz minipivovarů 

 

 

Přílohy
pdfBez názvu [pdf, 240 kB]

KOMPLEXNÍ NABÍDKA PŘEPRAVEK

Vážení, 

 

dovolujeme si Vám přeposlat následující nabídku:

 

 

"Vážený zákazníku,

RÁDI BYCHOM VÁS OSLOVILI S KOMPLEXNÍ NABÍDKOU PŘEPRAVEK PRO SKLADOVÁNÍ A MANIPULACI S LÁHVEMI RŮZNÝCH OBJEMŮ A ROZMĚRŮ.

 

OBRÁZEK 1              

OBRÁZEK 2

 

Kompletní nabídka přepravek je představena v katalogových listech, včetně technických parametrů jednotlivých přepravek.

 

KATALOGOVÝ LIST 1

KATALOGOVÝ LIST 2

Přepravky jsou nabízené ve standardním provedení i pro drobný paletový odběr.

KOMPLEXNÍ NABÍDKU NAŠICH PRODUKTŮ VČETNĚ DALŠÍCH TYPŮ PŘEPRAVEK, NÁDOB, POTŘEB PRO SKLADOVÁNÍ A SPOTŘEBNÍHO ZBOŽÍ SI MŮŽETE PROHLÍDNOUT NA NAŠICH INTERNETOVÝCH STRÁNKÁCH WWW.DATRADING.CZ.

V případě jakýchkoliv dotazů k přiložené nabídce nebo nabízeným produktům nás prosím kontaktujte na níže uvedeném telefonním čísle nebo e-mailové adrese.

KOMPLEXNÍ A DETAILNÍ NABÍDKU VÁM MŮŽEME ZPRACOVAT NA ZÁKLADĚ ZASLANÉ POPTÁVKY SE SPECIFIKACI ZBOŽÍ A POŽADOVANÉHO MNOŽSTVÍ.

 

Přeji příjemný zbytek dne.

 

Josef Matuška

oddělení nákupu a prodeje

D&A Trading s.r.o. Bruntál

email: info@datrading.cz

tel: +420 773 992 913"

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů Vám přeji krásný den,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

PR Manager

774 996 628

Přílohy
jpgBez názvu [jpg, 4 kB]
jpgBez názvu [jpg, 4 kB]
pdfBez názvu [pdf, 230 kB]
pdfBez názvu [pdf, 255 kB]

Pozvánka na VII. ročník semináře spojeného s workshopem

Vážení,

 

dovolujeme si Vám přeposlat následující pozvánku:

 

"Vážení obchodní partneři, přátelé,

 

dovolte, abychom Vás pozvali na “VII. ročník semináře spojeného s workshopem”, který se uskuteční ve čtvrtek 17. října 2019 od 10:00 hodin v aule Chmelařského institutu s.r.o. v Žatci.

 

Podrobnosti naleznete v ZDE.

 

V případě Vašeho zájmu o účast na této akci vyplňte, prosím, jednoduchý registrační formulář na tomto odkazu: http://www.arixhop.cz/cze/workshop

 

Přihlášení, prosím, proveďte co nejdříve, nejpozději však do 9. 10. 2019, kapacita je omezena (pozvánka platí pro 1 osobu).

 

V případě, že  budete muset svoji účast zrušit, napište nám tuto informaci na e-mail: alzbeta.cerna@arixhop.cz (popř. na tel.č. 415 212 920, 725 002 520), a to nejpozději do 10. 10. 2019.

 

Pokud potřebujete doplnit informace k této akci, neváhejte nás kontaktovat. 

 

Na Vaši účast se těší společnost ARIX a.s. a Chmelařský institut s.r.o.

 

S pozdravem a přáním hezkého dne

 

Ing. Josef Patzak, Ph.D.

jednatel společnosti

Chmelařský institut s.r.o.
Kadaňská 2525
438 01 Žatec

Telefon: + 420 415 732 133
E-mail:   patzak@chizatec.cz
Web:      www.chizatec.cz"

 

Za celý Českomoravský svaz přeji krásný den,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

PR Manager

774 996 628

 

Přílohy
pdfBez názvu [pdf, 928 kB]

Pozvánka na mezinárodní odbornou konferenci Český Sládek 2019

Vážení,

 

dovolujeme si Vás pozvat na již 3. mezinárodní odbornou konferenci Český Sládek 2019. 

 

Místo: Kostelec nad Černými lesy

Termín: 28. 11. 2019

 

Více informací na www.ceskysladek.cz

 

ZDE naleznete oficiální pozvánku.

 

Za celý Českomoravský svaz přeji krásný den,

 

Tereza

 

--

Tereza Melišová

PR Manager

774 996 628

 

 

Přílohy
pdfBez názvu [pdf, 505 kB]

ČSPS - ETICKÝ KODEX

Vážení,

 

dovolujeme si Vám přeposlat následující informaci:

 

"V Praze dne 19.9.2019

 

 

Vážená paní ředitelko,

vážený pane řediteli,

 

 

pivo je přirozenou součástí českého životního stylu a národní tradice. My, pivovarníci, máme zájem, aby naši konzumenti měli vždy k dispozici všechny důležité informace a aby bylo pivo ve veřejném prostoru prezentováno a propagováno přiměřeně, odpovědně a v plném souladu s platnou legislativou.

 

Přesto zaznamenáváme stále častější ataky ze strany různých autorit. Jako příklad uvádíme tato dvě nejčastější prohlášení:

 

Adam Vojtěch, ministr zdravotnictví ČR: „Pracujeme na regulaci reklamy na alkohol. Právě ta má zásadní vliv na toleranci společnosti k alkoholu a působí negativně, hlavně na děti. Zároveň jsme s ministerstvem financí prosadili jeho vyšší zdanění, což patří k nejefektivnějším nástrojům jak snížit spotřebu.“

 

 

Jarmila Vedralová, národní drogová koordinátorka, Úřad vlády: „Reklama na alkoholické nápoje je v České republice omezena v minimální míře a přispívá ke společenské normalizaci pití. U mladých lidí reklamy často vyvolávají pocity relaxace a zábavy, takže mají konzumaci alkoholu už od raného věku spojenou s pobavením bez zábran. Obsahem návrhu omezení reklamy, který připravujeme, je tak mimo jiné bližší specifikace podoby reklamy. Dále návrh zahrnuje omezení vysílacího času v souvislosti s televizním vysíláním. Teď nás ke zpracovanému návrhu čeká další věcná diskuse.“ 

 

 

Cílem našeho Etického kodexu, který vstoupil v platnost v roce 2005, je mít jasná pravidla pro komerční komunikaci piva, která se členské pivovary zavazují dodržovat při jejich komunikaci a propagaci piva bez ohledu na typ příslušné komunikační či reklamní aktivity a druh komunikačního média.

 

Členové Českého svazu pivovarů a sladoven na své 53. řádné valné hromadě, která se konala dne 12. června 2019, odsouhlasili rozšíření a další aktualizaci znění Etického kodexu pivovarů.

 

 

Zde vybíráme nejdůležitější změny v Etickém kodexu:

 

  • pravidlo „75/25“ – Členský pivovar smí realizovat komunikační či reklamní aktivity pouze v takových médiích a vysílacích časech, kde lze oprávněně předpokládat, že podíl osob, které sledují dané médium, splňujících zákonem stanovenou věkovou hranici pro konzumaci alkoholu je vyšší než 75 %.
  • všechny internetové stránky či jiné online či digitální komunikační kanály provozované členským pivovarem nebo s ním spojené, které slouží k realizaci komunikačních nebo reklamních aktivit, musí obsahovat mechanismy pro ověření věku osoby, která má zájem zajistit si na uvedenou stránku či kanál přístup a zajistit, aby vstup na danou stránku či kanál či jejich sdílení byly umožněny pouze návštěvníkům splňujícím stanovenou minimální věkovou hranici pro konzumaci alkoholických nápojů.
  • z obsahu komunikační nebo reklamní aktivity musí být jasně patrné, že se jedná o reklamu na alkoholický nápoj, který je určený pouze pro osoby starší 18 let.

 

 

ZDE zasíláme ke stažení celé znění kodexu. V případě jakýkoliv nejasností nás neváhejte kontaktovat. Přechodná doba pro úpravu vašich interních pravidel v souvislosti s tímto kodexem byla stanovena 1.1.2020.

 

Věříme, že tímto samoregulačním krokem se nám podaří zabránit nesmyslným novým regulacím. I nadále budeme pokračovat v našich preventivních projektech společenské zodpovědnosti Řídím, piju nealko pivo a Člověče, nezlob se!, kterými upozorňujeme na dostatečnou oporu ve stávající legislativě (zákaz prodeje a podávání alkoholu nezletilým a zákaz řízení pod vlivem alkoholu).

 

 

S pozdravem Dej Bůh štěstí,

 

Ing. Martina Ferencová

výkonná ředitelka"

 

Za celý Českomoravský svaz minipivovarů přeji krásný den,

 

Tereza

Nabídka pronájmu bývalého Plzeňského dvora

Vážení,

 

dovolujeme si Vám přeposlat nabídku pronájmu prostor bývalého Plzeňského dvora na adrese Milady Horákové 59/534, Praha 7. Prostory se uvolní 31. 10. 2019.

 

ZDE naleznete základní informace o nebytovém prostoru a plány. 

 

Případní zájemci mohou kontaktovat pana Josefa Paclta na telefonním čísle 602201554.

 

Za celý Českomoravský svaz přeji krásný den,

 

Tereza

Pozvánka na seminář senzorického hodnocení piva se zkouškou a certifikátem

Vážení,

 

dovolujeme si Vás informovat, že Ústav analýzy potravin a výživy ve spolupráci s Ústavem biotechnologie si Vás dovolují pozvat na jednodenní seminář SENZORICKÉHO HODNOCENÍ PIVA SE ZKOUŠKOU A CERTIFIKÁTEM PRO ÚSPĚŠNÉ ABSOLVENTY. 

 

Termíny konání: 20. 9. 201911. 12. 201919. 2. 2020

 

Více informací získáte po kliknutí na jednotlivé termíny. 

 

Přihlášky posílejte na: Pavel.Dostalek@vscht.cz

 

Za celý Českomoravský svaz Vám přeji krásný den,

 

Tereza

 

--

Mgr. Tereza Melišová

PR Manager

774 996 628

Přílohy
pdfBez názvu [pdf, 314 kB]
pdfBez názvu [pdf, 314 kB]
pdfBez názvu [pdf, 314 kB]
pdfBez názvu [pdf, 314 kB]